Wilderness - poradnik dla początkujących
Ostrzeżenie!
Wilderness jest najbardziej niebezpiecznym obszarem Runescape. Jeśli masz niewielkie doświadczenie w walce pvp na obszarze Wilderness, zdecydowanie polecamy zapoznanie się z poniższym FAQ.
Wilderness odróżnia się od reszty świata Runescape zespołem cech, które sprawiają, że przebywanie w tym obszarze jest zarówno bardziej ryzykowne, jak i ekscytujące. Oto one:
Spis treści:
1. Czym jest Wilderness? ↑
Wilderness to jałowy obszar znajdujący się w północnej części świata Runescape, dostępny w dużej części dla F2P i w całości dla P2P. Jest to najprawdopodobniej najbardziej niebezpieczny obszar gry.
Wilderness to obszar dla ciebie, jeśli szukasz wyzwania w walce z innymi graczami, w sztuce player-killingu. Player-killing to niebezpieczne, lecz ekscytujące doświadczenie, gdyż śmierć może oznaczać utratę przedmiotów, lecz z drugiej strony możesz je także wygrać od przeciwników, których własnoręcznie uda ci się zabić!
2. Gdzie jest Wilderness? Jak się tam dostać? ↑
Wilderness zajmuje ogromną część północnej mapy Runescape. Aby się tam dostać wystarczy, że udasz się na północ z miast Varrock, Falador i Edgeville, przechodząc przez mur oddzielający ten obszar od reszty Runescape. Zostaniesz ostrzeżony przed ryzykiem związanym z tą decyzją. Jeśli jesteś zdecydowany, przeskoczysz mur i staniesz w ostatnim naprawdę bezpiecznym miejscu, w którym nie możesz atakować bądź być zaatakowanym. Wystarczy, że poruszysz się trochę na północ i już jesteś na właściwym Wilderness gotowy, by zabijać swych wrogów! Ikona czaszki pojawi się na ekranie gry, by dać ci znać, że znajdujesz się na Wilderness i da ci znać o jego poziomie. Ale o tym w późniejszej części tego przewodnika.
Przed udaniem się na Wilderness wielu graczy gromadzi się i przygotowuje do walki w Edgeville, to dobre miejsce by do nich dołączyć. Możesz udać się do Wilderness także drogą pod ziemią, w Edgeville Dungeon znajduje się brama prowadząca do podziemnych obszarów Wilderness (w tym przypadku również zostaniesz ostrzeżony).
3. Jak bardzo niebezpieczny jest Wilderness? Co się stanie jeśli tam zginę? ↑
Niezależnie od intencji, z jaką wchodzisz na Wilderness, ryzykujesz, że zostaniesz zaatakowany przez innych graczy i możesz być potencjalnie przez nich zabity. Z tego powodu Wilderness jest wyjątkowo niebezpieczne, zawsze musisz być gotowy na to, że stracisz przedmioty, które ze sobą zabierasz.
Śmierć i upuszczanie posiadanych przedmiotów nie jest takie jak w reszcie świata Runescape. Gdy zginiesz poza Wilderness, zostawiasz po sobie nagrobek, który przez jakiś czas chroni twoje rzeczy przed zniknięciem i podniesieniem przez innych graczy.
W obszarze Wilderness, nie pozostawiasz po sobie nagrobka, gdy zginiesz. Zostaniesz zrespawniony w najbliższym mieście, domyślnie jest to Edgeville i nie pokaże się zegar, który daje ci znać, ile czasu masz na podniesienie upuszczonych przedmiotów. Upuszczone przedmioty są natychmiast widoczne dla gracza, który zadał ci najwięcej obrażeń przed tym, gdy zginąłeś i ma wolny wybór, by je podnieść i zatrzymać. Jeśli sam zaczniesz wyrzucać przedmioty, stają się one automatycznie widoczne dla wszystkich graczy wokół. Staraj się nie przechodzić na tamten świat tak samo, jak chciałbyś tego poza Wilderness.
Gdy minie jedna minuta od czasu, gdy zginąłeś, wszystkie pozostałe przedmioty, których nie zabrał twój zabójca, stają się widoczne dla wszystkich pozostałych graczy. Przedmioty untradeable są upuszczane w formie zdegradowanej, możliwej do handlu lub w formie pieniędzy.
To oznacza, że udane zabicie innego gracza może przynieść ci natychmiastową nagrodę. Aczkolwiek to także oznacza, że większość lub nawet wszystkie twoje przedmioty zostaną stracone, gdy zginiesz. Najlepiej patrzeć na Wilderness jako na obszar kuszącego ryzyka, możesz tu uzyskać wielkie skarby. Spróbuj player-killingu na światach memberskich a szybko się przekonasz, że tam gra toczy się o większe stawki niż na światach F2P.
4. Ile przedmiotów zachowam, jeśli zginę? Co oznacza bycie naznaczonym czaszką? ↑
Ilość przedmiotów, które zatrzymasz po śmierci, zależy od kilku czynników, wpływ na tę ilość ma naznaczenie czaszką oraz prayer protect item i curse.
Naznaczenie czaszką rozpoznasz po skrzyżowanych kościach i czaszce nad głową swoją lub innego gracza. |
Śmierć bez naznaczenia czaszką: zatrzymujesz trzy przedmioty. Są one wybierane zgodnie z ich rynkową ceną, którą znajdziesz w bazie danych GE, w tym przypadku brane są pod uwagę trzy najcenniejsze przedmioty, zarówno te noszone w plecaku jak i te, które masz na sobie. Możesz sprawdzić, które przedmioty zachowasz, klikając na przycisk 'Items Kept on Death' w panelu ekwipunku i wybierając 'What if I entered the Wilderness?'.
Śmierć z naznaczeniem czaszką: Nie zatrzymujesz przy sobie ŻADNEGO przedmiotu! Zamiast tego wszystkie zostaną upuszczone i natychmiast widoczne dla twojego zabójcy, po minucie natomiast dla wszystkich pozostałych graczy.
Zatem, co sprawia, że zostajesz naznaczony czaszką? Przede wszystkim zaatakowanie innego gracza, który nie zaatakował ciebie wcześniej, czyli rozpoczęcie walki z twojej strony. Naznaczenie czaszką czyni z ciebie cel dla player-killerów, gdyż masz potencjał stracenia wszystkiego, co masz przy sobie. Naznaczenie czaszką utrzymuje się przez 20 minut.
Ostatnim wpływem na ilość zachowanych przez ciebie przedmiotów są prayer i curse protect item, do których potrzeba odpowiednio 25 i 50 poziom prayera. Obydwa prayery działają w ten sam sposób: użycie ich powoduje, że w każdym z wyżej wymienionych przypadków zatrzymujesz o jeden przedmiot więcej. Czyli, bez czaszki: cztery przedmioty. Z czaszką: jeden przedmiot. Są jednak światy, na których używanie tego czynnika jest zablokowane. Są to światy High-risk Wilderness Worlds, o podwyższonym ryzyku strat, ale także o potencjalnie większej nagrodzie.
5. Kogo mogę atakować na Wilderness? Co to jest poziom Wilderness? ↑
Istnieją pewne ograniczenia dyktujące, kogo możesz zaatakować na Wilderness. Ich celem jest zapobieganie sytuacji, w której nisko- i średniopoziomowi gracze są wszędzie bez trudu zabijani przez graczy wysokopoziomowych.
Istnieją trzy czynniki, które decydują, czy możesz zaatakować innego gracza. Są to: twój poziom combat, poziom combat twojego przeciwnika oraz poziom Wilderness. Poziom Wilderness jest zawsze widoczny na twoim ekranie gry i rozciąga się od poziomu 1 do poziomu 56, zwiększa się, gdy coraz bardziej zapuszczasz się na północ.
Aby wiedzieć kogo możesz zaatakować na Wilderness, bądź być zaatakowanym, odczytaj swój poziom combat oraz poziom Wilderness. Teraz odejmij od swojego poziomu combat poziom Wilderness, na którym się znajdujesz. Ta liczba jest minimalnym poziomem combat gracza, z którym możesz walczyć. Przykład: twój poziom combat to 30, znajdujesz się na poziomie Wilderness 5, możesz wdać się w walkę jedynie z graczem, który ma poziom combat 25 lub wyższy.
Ta zasada stosuje się także w drugą stronę. Dodaj do swojego poziomu combat poziom Wilderness na którym się znajdujesz a otrzymasz maksymalny poziom gracza z którym możesz walczyć. Wracając do powyższego przykładu tym poziomem, będzie poziom 35.
Podsumowując, poziom Wilderness wyznacza ci ramy, z którymi graczami masz prawo się bić. Czyli poziom Wilderness równy 10, pozwala ci walczyć z graczami o 10 większym i 10 mniejszym poziomie combat od ciebie.
Zapuszczając się coraz głębiej w jałowe pustkowia Wilderness, rośnie zatem przedział graczy, z którymi potencjanie możesz bić się na śmierć i życie. Na najwyższych poziomach Wilderness jest naprawdę niebezpiecznie, gdyż możesz być atakowany przez graczy znacznie silniejszych od siebie, z drugiej strony ty możesz z tego skorzystać i walczyć ze słabszymi graczami. Player-killing dzięki temu jest dobrze zrównoważony i szybko staje się sztuką wyboru potencjalnych ofiar oraz tych, których lepiej zostawić w spokoju!
6. Co to jest walka multi-way? ↑
Zagrożenie czyhające na ciebie na obszarze Wilderness zwiększa się wydatnie, ilekroć jesteś w strefie walki multi-way. Walka multi-way jest ograniczona do pewnych stref i podziemi Wilderness, i jest łatwa do rozpoznania po symbolu skrzyżowanych mieczy, które pojawią się na twoim ekranie gry. Znajdziesz wiele takich miejsc, podróżując przez Wilderness, z Forinthry Dungeon z Revenantami jako dobrym przykładem. W tych strefach, możesz być atakowany przez wiele graczy i stworzeń jednocześnie. To sprawia, że te obszary wymagają szczególnej uwagi, gdyż szansa śmierci i straty przedmiotów jest większa w wypadku konfrontacji z grupami zorganizowanych player-killerów. Pozwala ci to jednak współpracować z przyjaciółmi i używać przywołańców ze skilla Summoning podczas walki. Więcej o zastosowaniu bestii, Summoning w walce możesz przeczytać tutaj.
7. Jakie przedmioty mogę zabrać na Wilderness? ↑
Wszystkie przedmioty mogą zostać zabrane na Wilderness i wszystkie mogą tam być stracone! Zarówno przedmioty tradeable i untradeable są mile widziane na Wilderness, aczkolwiek przedmioty untradeable po upuszczeniu nie będą widoczne dla innych graczy. W większości przypadków przedmioty untradeable po upuszczeniu będą widoczne w innej, możliwej do handlu i wymiany, formie. Będzie to przedmiot podobny do tego, który został upuszczony lub określona ilość pieniędzy dla player-killera do zabrania.
Przedmioty nie mogą być wypożyczane na Wilderness tak samo, jak przedmioty pożyczone nie mogą zostać tam założone. Gracze wkraczający na Wilderness z założonym, pożyczonym przedmiotem zostaną poinformowani, że przedmiot został zdjęty. Pożyczone przedmioty nie mogą także być używane do zajęć poza walką, przykład: dragon pickaxe nie może być używany do kopania runite ore.
Jeśli wchodzisz na Wilderness, będąc pod wpływem extreme potion jego efekty zostaną pomniejszone do jego odpowiednika super potion. Extreme potiony nie mogą być używane na Wilderness.
8. Czy używanie Summoning jest dozwolone na obszarze Wilderness? ↑
Gracze z wykupionym Members mogą używać przywołańców do czego ich zachęcamy, ponieważ czasami oznaczają różnicę pomiędzy zwycięstwem a porażką! Zabieranie ze sobą Beast of Burden jako dodatkowego zapasu żywności, bądź walczącego przywołańca jest z pewnością bardzo pomocne. Przywołańcy mogą atakować i być atakowanymi jedynie na obszarach multi-way combat. Poza tymi obszarami nie można na nich kliknąć prawym przyciskiem myszy i zaatakować, tak samo jak przywołańcy nie będą brać na cel innych graczy i NPCów.
Przywołańcy nie mają żadnego wpływu na twój poziom combat, jeśli chodzi wyznaczanie jacy gracze mogą być przez ciebie atakowani i vice versa. Zamiast tego, gdy inny gracz jest w stanie przywołać pomagiera, bądź posiada takowego, będąc w strefie multi-way combat ich poziom będzie wyświetlony następująco: Poziom combat bez uwzględniania Summoninga + ilość poziomów combat, jaką uzyskują od samego skilla Summoning. Przykład: 118+11 oznacza, że nie licząc Summoninga, gracz posiadałby 118 poziom combat, Summoning dodaje mu 11 dodatkowych poziomów. Jest to dla twojej wygody, gdyż informuje cię to o potencjale twojego przeciwnika, gdy posiadałby przywołańca.
9. Jak mogę uciec z Wilderness, jeśli zacznę przegrywać walkę? ↑
Z pewnością będą walki, które będą ci grozić porażką na Wilderness. W takich przypadkach z pewnością chciałbyś uciec z dala od twoich przeciwników. Miej na uwadze, że taka jest natura Wilderness: twoja śmierć oznacza wzbogacenie się twojego zabójcy, który okazał się silniejszy. Z tego powodu ucieczka z pola walki została specjalnie utrudniona.
Nie jest to jednak absolutnie niemożliwe, zwłaszcza gdy twój przeciwnik jest nieuważny. Teleporty pozwolą ci szybko uciec, jednakże jeśli twój przeciwnik użyje czaru Teleblock, ta metoda okaże się zupełnie nieskuteczna. Warto wiedzieć i zapamiętać także, że czary teleportacyjne, zarówno te rzucane bezpośrednio jak i te, które zapewnia biżuteria działają jedynie do 20 poziomu Wilderness. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest biżuteria dragonstone, działa ona do 30 poziomu Wilderness.
Możesz także myśleć o uciecze na swoich własnych nogach, lecz to nie jest najlepsze, co możesz zrobić. Twój przeciwnik będzie się poruszał tak samo szybko jak ty, poza tym są metody pozwalające na odzyskiwane energii biegu, które pozwolą skutecznie prowadzić pościg. Żeby się z tym uporać, powinieneś zwiększyć swój poziom Agility oraz zabrać rzeczy odnawiające energię biegu. Jednak to nie wszystko, wszystkie style walki mają dostęp do metod pozwalających na zatrzymanie upatrzonej ofiary. Najbardziej znani są z tego magowie, którzy mają duży wybór czarów zatrzymujących. Ponadto zarówno łucznicy i magowie, będąc w biegu wciąż mogą atakować i zadawać obrażenia.
Niektóre obszary na Wilderness są miejscami bezpiecznymi, najbardziej znanymi są niewielki obszar przy Wilderness wall oraz przejście do Daemonheim. Jeśli uda ci się dostać do tych obszarów, twój przeciwnik nie będzie już mógł atakować. Aczkolwiek, niektóre z tych obszarów wymagają byś przerwał walkę na dziesięć sekund, jeśli ten czas nie minie, nie będziesz mógł z nich skorzystać.
10. Jak najlepiej zacząć walkę z innymi graczami na Wilderness? ↑
Jeśli chcesz zacząć swoją karierę player-killingu na Wilderness, powinieneś upewnić się, że masz z kim walczyć. Spróbuj skorzystać z podanych rad, by uzyskać z PvP to, co najlepsze:
11. Czy mogę uniknąć przechodzenia przez obszar Wilderness? Jakie elementy gry znajdują się na tym obszarze? ↑
Zdajemy sobie sprawę, że obszar Wilderness nie jest przez wszystkich lubiany i, że nie wszyscy chcą walczyć z innymi graczami, bądź ryzykować stratę swoich przedmiotów. Zatem, Wilderness zawiera kilka mini-gier, questów i miejsc do skillowania, zwłaszcza Dungeons of Daemonheim, lecz te elementy gry generalnie są dostępne bez wchodzenia na obszary walki PvP.
Dostęp do Dungeoneringu można uzyskać poprzez statek Fremenników z wschodniego brzegu Al Kharid. Możesz także użyć teleportu zawartego w Ring of Kinship, który uzyskasz, rozmawiając z Dungeonering Tutor.
Dostęp do trzech popularnych minigier: Stealing Creation, Clan Wars i Fist of Guthix może być uzyskany poprzez portale w Games Grotto. To jest podziemna lokacja, którą znajdziesz na północ od Falador, łatwo ją odszukać także na World Map.
Kilka questów dzieje się na obszarach Wilderness - Defender of Varrock, Curse of Arrav, Spirit of Summer oraz Summers End - każdy z tych questów ma bezpieczne sposoby na dostanie się do tych obszarów. Zazwyczaj dzieje się to przy pomocy teleportów, a podczas robienia powyższych questów ani razu nie jesteś wystawiony na ryzyko zabicia przez player-killerów.
Nie można powiedzieć jednak, że Wilderness jest pozbawione innych elementów gry. Wiele stworzeń, bossów i drogich zasobów można właśnie tam znaleźć. To nagrody dla tych, którzy odważą się podjąć ryzyko i zapuścić się w te niebezpieczne obszary. Zgarnij je, jeśli masz odwagę!