+++

Pierwsze cztery lata


qnaRuneScape osiągnął swoje 10-lecie, z tej okazji Paul postanowił przypomnieć sobie całą historię RuneScape i Jagex. Ta część opisuje pierwsze 4 lata. 

 


Pierwsze cztery lata
Paul, 06-sty-2010


Data uruchomienia - 4 stycznia 2001 roku.

Kiedy uruchomiliśmy RuneScape (to co obecnie znamy jako Classic) w styczniu 2001 roku, świat gry był bardzo mały i ogromnie dużo rzeczy brakowało, dlatego nazwaliśmy ją betą. Cztery strony tamtejszego świata to były bagna Lumbridge, Wizard Tower, bar Jolly Boar i "Ghost Town". Ghost Town było zrujnowanym, małym opuszczonym miasteczkiem z kilkoma duchami, które później zostało z zmodernizowane i stało się Edgeville. 

Nawet tak małej powierzchni ciężko było znaleźć jakieś zajęcie niż dziś i nawet Draynor Village nie istniało. Ach nawet banków nie było! Jedyne co się znajdowało to sześć misji: Cook's Assistant, Demon Slayer, Restless Ghost, Romeo and Juliet, Shield of Arrav i Sheep Shearer. Pierwszego dnia zalogowało się jednocześnie aż 30 
graczy i z tego osiągnięcia byliśmy dumni. 

W tamtych czasach na pełnym etacie pracowali tylko Andrew i ja. Andrew napisał główny silnik gry oraz stworzył specjalny język skryptów nazwany RuneScript, po to by łatwiej i szybciej dodawało się do gry nowe rzeczy. Ja głównie zajmowałem się pisaniem misji i rozwijaniem RuneScript. Stworzyliśmy mapę RuneScape, używając edytora map, który również stworzył Andrew. Nasz brat, Ian, zajmował się grafiką pomiędzy swoimi studiami. Dodatkowo braliśmy innych ludzi do tworzenia innych małych części gry. 


Uruchomienie Asgarnia - 6 kwietnia 2001 roku.

Królestwo Asgarnia było naszą największą aktualizacją do tej pory, w którą wliczał się Falador, Ice Mountain, The Dwarven Mine, Port Sarim, Rimmington i kilka nowych misji. Gracz mógł zobaczyć rozwinięcie nowego królestwa z innej strony, co było bardzo spodziewaną aktualizacją. Kiedy ją uruchomiliśmy, ponad 1000 graczy jednocześnie zalogowało się do gry po raz pierwszy. 

Zmiana kontrolera - 2 maj 2001 roku.

Podczas pierwszych paru miesięcy dokonaliśmy gruntowych zmian w systemie gry, próbując osiągnąć dobrą grywalność i ta aktualizacja była jedną z tych, które miały temu pomóc. Początkowo były dwie opcje do kierowania postacią - pierwsza z lewym przyciskiem myszy, druga z prawym przyciskiem myszy - dla przykładu, drzwi otwierało się lewym przyciskiem, a pod prawym przyciskiem dokonywało się oględzin. 

Jeśli znajdowało się kilka rzeczy w tym samym miejscu, wtedy po prostu nie mogłeś nic zrobić z rzeczami z mniejszym priorytetem. Niestety to nie działało zbyt dobrze, np. jeśli ktoś umarł i dwóch graczy stało nad jego przedmiotami, wtedy żaden z nich nie był w stanie podnieść jego przedmiotów, ponieważ gracze są wyższym priorytetem dla interakcji gry. Zmieniliśmy to do systemu podobnego teraz wyświetlającego listę opcji po wciśnięciu prawego klawisza. 

Ta zmiana była widoczna przez grupę kontrowersyjnych graczy. Oczywiście opcja ta na początku wymagała tylko jednego prawego klawisza myszy, teraz wymaga wciśnięcia prawego klawisza oraz wybrania pożądanej opcji. Gracze narzekali na dodatkowe klikanie, ponieważ spowalniało im to pewne czynności. Podrasowaliśmy to w miejscach, w których stwarzało to największy problem, lecz po pewnym czasie ludzie przywykli do nowego systemu. 

Cały nowy świat - 9 maja 2001 roku.

RuneScape dostał drugi serwer i wtedy postanowiliśmy, by dać możliwość wszystkim graczom grać na dwóch serwerach (lepsze to niż tworzenie nowej postaci dla każdego serwera, jak w niektórych innych grach) 

Plany na członkostwo - wrzesień/październik 2001 roku.

Początkowo planowaliśmy wypuścić RuneScape jako darmową grę i zarabiać na nią z reklam. Gdy gra została uruchomiona wraz z domena .com, transfer ogromnie zwiększył się i reklamy internetowe nie wystarczyły na opłaty tak jak powinny. Mimo wszystko udało nam się uruchomić grę za darmo na jakiś czas, lecz z czasem stawało się co raz trudniejsze znaleźć banner, który dostarczy nam odpowiednią sumę pieniędzy. Doprowadziło nas to do etapu, w którym musieliśmy coś wymyślić, albo zamknąć grę. 

Widzieliśmy inne darmowe gry, które wprowadziły system "płać, by grać" co skrupulatnie niszczyło ich społeczność. Nie chcieliśmy, by to samo stało się z nami, więc zdecydowaliśmy się stworzyć członkostwo, by ludzie płacili za dodatkowe możliwości, lecz mieli również możliwość grania za darmo, jeśli chcą. 

Założenie Jagex Ltd - 1 grudnia 2001 roku.

Właściwie operowaliśmy nazwa Jagex od pewnego już czasu, lecz cały czas byliśmy własnymi pracodawcami. Wraz z planami uruchomienia członkostwa, nie bylibyśmy w stanie zrobić nic dla nas samych; potrzebowaliśmy stworzyć prosperującą firmę z pracownikami. Nie mieliśmy doświadczenia w tworzeniu czegoś takiego, lecz Andrew miał kontakty z gościem zwanym Constant Tedder, który akurat sprzedawał swoja stronę gry i szukał nowych możliwości. Razem utworzyliśmy Jagex Ltd. 

 



Uruchomienie członkostwa w RuneScape - 27 luty 2002 roku.

Tego dnia uruchomiliśmy członkostwo w RuneScape. Dodając nowe możliwości, jak umiejętność Herblore (początkowo nazwany Herblaw), pare nowych misji, Duelling, Traverly, Catherby, White Wolf Mountain, Zanaris, większy Wilderness i możliwość łowienia shark'ów. Nie wyglądało to na dużo, trzymaliśmy kciuki, by zgłosiło się wystarczająco dużo członków. Naszym celem było 3000, by gra mogła być przetrwać, przekroczyliśmy tą liczbę pierwszego tygodnia. 

Utworzenie pierwszej siedzimy Jagex - marzec 2002 roku.

Nareszcie zatrudnialiśmy ludzi, lecz nie mogliśmy już dłużej operować grą z naszych sypialni. Więc zaczęliśmy wynajmować nasze pierwsze biuro, którym było małe pomieszczenie w jakimś biurowcu, w którym było wystarczająco miejsca na siedem biurek. Zatrudniliśmy naszych pierwszych dwóch ludzi do obsługi klienta. 

Jednym z nich był Mod Ian (nie mylić z naszym bratem Ian), który ciągle pracuje z nami do dnia dzisiejszego jako szef deparamentu audio. 

Start projektu RuneScape 2 - pewnego czasu w 2002 roku.

RuneScape 2 początkowo nie miał być osobną grą, miał być ulepszeniem grafiki w obecnej grze, lecz wtedy zaczęliśmy tworzyć inne ogromne zmiany w nim. największą i najbardziej potrzebną 'na tamte czasy' zmianą było zmienienie RuneScript. Zmiany te oznaczały zmiany całego istniejącego kodu w nowy RuneScript, który i tak na bieżąco zmienialiśmy. Postanowiliśmy wprowadzić wiele innych zmian w grze, włącznie z ewolucją systemu walki. 

To był kawał roboty, który powoli wymagał większej ilości pracowników. W połowie 2003 roku, nasz zespół pracował nad RuneScape 2, co oznaczało, że oryginalny RuneScape nie otrzymywał żadnych aktualizacji pomiędzy wrześniem 2003 roku i uruchomieniem RuneScape 2. 



RuneScape 2 beta - 1 grudnia 2003 roku.

Została uruchomiona pierwsza wersja beta RuneScape 2. Ludzie nie otrzymywali żadnych poziomów w wersji beta, ponieważ zamierzaliśmy przenieść ich istniejące konta z oryginalnej gry, tylko jak skończy się okres bety. Było również trochę nieprzyjemnych błędów w czasie bety, których nie chcieliśmy widzieć, gdy gra zostanie uruchomiona na stałe. Również otrzymaliśmy w czasie istnienia bety, by udoskonalić system walki. 

Najgorszy błąd był związany z nową skrzynią w Party Room, który pozwalał graczom na powielanie przedmiotów, po prostu wkładając je do skrzyni i wyciągając je z powrotem! 



Uruchomienie pełnej wersji RuneScape 2 - 29 marca 2004 roku

W końcu RuneScape 2 został ukończony i mogliśmy przenieść wszystkie konta z pierwotnej wersji. W tym czasie RuneScape 2 został znany jako RuneScape (wynikiem czego jest teraz główną grą), a oryginalny RuneScape został nazwany RuneScape Classic, ponieważ nie mieliśmy zamiaru go dłużej aktualizować, lecz zostawiliśmy go z sentymentu. 

Gracze moderatorzy w grze - 14 czerwca 2004 roku.

Przedstawiliśmy nowy system graczy moderatorów, którzy są wolontariuszami, by utrzymać porządek w grze i by inni gracze mieli więcej przyjemności z gry. Srebrne korony widniejące przed nickiem otrzymali gracze, by inni mogli zobaczyć gdzie znajdują się moderatorzy. Pierwszą serią graczy moderatorów była bardzo mała grupa ludzi, którzy byli znani personalnie przez pracowników Jagex, dlatego mogliśmy sprawdzić jak ten system się sprawdzi. 

Castle Wars - 13 grudnia 2004 roku.

Uruchomiliśmy mini-grę Castle Wars, która stała się istnym hitem i osiągnęła największa liczbę graczy grającą w nią przez całe istnienie gry! 



Oczekuj drugiej części tego bloga, który będzie zawierał informacje od 2005 roku do obecnego czasu. By 
porozmawiać o tym blogu na forum, odwiedź ten temat.

Project: History of RuneScape 
Tags: jagex, runescape


© 2004-2011 Wygląd zaprojektowany przez Bartosz Bociek
Runescape jest znakiem towarowym Jagex Software 1999 - 2011 Andrew Gower and Jagex Ltd.
My nie jesteśmy Jagex Ltd. Teksty kursywą są tłumaczeniem i wraz z obrazkami należą w całości do Jagex Ltd