Start: Mage of Zamorak, 6-7lvl Wilderness na północ od Edgeville 
 
 Wymagania: 
 - Rune Mysteries quest 
 - możliwość przeżycia na Wilderness krótkiego okresu czasu 
 
 Zalecane: 
 - runy do teleportacji do Varrock, Ardougne (Plaque City), Yanille  (Watchtower quest), Ammy of glory (ewentualnie Explorer Ring 3) 
 - 66  Magic lvl, ewentualnie Wizard Mind Bomb (gdy masz min. 63 lvl Magic)
 Magic lvl, ewentualnie Wizard Mind Bomb (gdy masz min. 63 lvl Magic) 
 - dla słabszych lvl zbroja dająca ochronę przed magią, broń, jedzenie 
 
 1. Porozmawiaj z Mage of Zamorak. Zaproponuje ci rozmowę w  bezpieczniejszym miejscu, czyli Varrock Chaos Temple (zdewastowana  kaplica w południowej części miasta). 
 

2. Gdy już tam dojdziesz, rozpocznij z nim ponownie rozmowę. Zapyta, czego chcesz.

 Zapytaj o to, jak zaopatruje się w runy. 

Powiedz, że ludzie nie patrzą przychylnie na takie "typy jak on."

 Wytłumaczysz mu,  że jest postrzegany jako przerażający brodaty człowiek w ciemnym ubraniu  z niezdrową obsesją destrukcji. 

 Częściowo przyzna ci rację, bo jedyną słuszną frakcją w tym mieście są  wyznawcy Saradomina. Stwierdzisz, że nie może się zaopatrywać nigdzie w  runy. 

Wyjawi ci, że tajemnica wytwarzania Run jest ściśle strzeżonym sekretem bractwa czcącego Zamoraka.

 Zapytasz, czy także teleportują się  do kopalni, by wydobywać rune essence, czy także używają talizmanów to  lokalizacji Altarów, w których wyrabia się runy. Powiesz mu, że wiesz o  tym wszystkim... 

Mage of Zamorak będzie tym bardzo zaskoczony.

Będzie chciał szczegółowej relacji. Zapyta, czy byłeś w miejscu, w którym "rune essence" staje się materialna. Zapyta, jak znalazłeś się w tym miejscu.


Odpowiesz, że udzieliłeś pomocy Sedridor'owi z Wizard Tower i teraz  możesz być teleportowany przez pewne osoby do kopalni rune essence.  Powiesz mu także, że znasz sposób, jakim wyrabia się runy (przecież to  podstawy). 

W tym momencie Mage of Zamorak zaprzeczy ci i powie, że to  jednak nie wszystko. Powie ci, że okazyjnie korzystają z takich Altarów,  o jakich mówiłeś, ale nie używają żadnych talizmanów. Używają w dodatku  tej samej esencji jak ta, która zgromadzona jest wśród zasobów Wizard  Tower. To zmienia wszystko. 

Zdziwiony zapytasz, co to znaczy. Opowie ci o  tym, że przez wiele lat toczyła się walka o władzę nad światem. Doszło  do sporu jego Panem Zamorakiem, a żałosnym Saradominem. Z czasem coraz  mniej odkryć zostało ujawnianych. Dlatego tak bardzo strzegą tego  sekretu, prosi cię także, abyś nikomu go nie ujawniał.  
 
 3. W końcu zapyta, czy umożliwisz jemu i jego braciom dostęp do kopalni rune essence. Po powrocie odpowiednio cię wynagrodzi. 
 
 4. Zgódź się, aby przejść do właściwej części tego zadania. Poprosi cię o  teleport do kopalni rune essence. Ale niestety nie znasz takiego  zaklęcia... 
 



 5. Mag będzie się dopytywał, jakim sposobem przemieszczasz się do tej  lokacji. Wyjaśnisz, że korzystasz z uprzejmości ludzi, którzy mogą cię  tam przenieść. Nie mogą cię nauczyć tego zaklęcia, bo to bardzo  tajemnicze miejsce. 

 
 
 6. Poprosi cię o drobną przysługę, masz za zadanie naładować specjalny  scrying orb, wystarczy, że wejdziesz z nim do kopalni rune essence i  będzie na niego działała ta mistyczna energia. Ważne jest to, że orb  musi przejąć energię z trzech zupełnie odrębnych miejsc. 


Może być takich  miejsc więcej, ale trzy to jest absolutne minimum. Na końcu zapyta, czy  wszystko jest jasne. Odpowiadasz, że tak. 

Mag na końcu dodaje, że w  razie komplikacji masz się do niego zwrócić.   
 

 7. Cztery możliwe osoby, które mogą cię przenieść do kopalni rune essence: 
 
 - Aubury, w swoim sklepie z runami w Varrock (można z tej opcji skorzystać na początku lub na końcu) 
 
 
 
 - Wizard Distentor, w Magic Guild w Yanille (można się stąd teleportować przez portal do Wizard Tower) 
 
 
 
 - Wizard Sedridor, w piwnicy Wizard Tower (przydatny ammy of glory lub Explorer ring) 
 
 
 
 - Wizard Comperty, dom w północno-wschodniej części East Ardougne (runy do teleportu) 
 
 
 
 8. Gdy orb będzie naładowany, zacznie świecić. Wróć wtedy do Magge of Zamorak, oddaj mu go. 
 
 
 
 9. Wdzięczny Mag wręczy ci nagrodę w postaci: 

 - 1k doświadczenia do Runecrafttingu i Abyssal book 

 - small pouch (służy do przenoszenia dodatkowych rune essence, mieści 3 sztuki) 
 
 
 
- dostępu do Abyss (szczegóły w Abyssal book).

Aby teleportować się do The Abyss, idziesz na 6-7 lvl Wilda, klikasz na Mage of Zamorak i wybierasz opcję TELEPORT.
Gdy już zostaniesz teleportowany, twój Prayer spadnie do 0 i będziesz miał czaszkę nad głową.
Sa 4 rodzaje worków, do których można wsadzić Ess. Small: Mieści 3 Rune Ess
 Small: Mieści 3 Rune Ess Medium: Mieści 6 Rune Ess i wymagany jest lvl 25 RC
Medium: Mieści 6 Rune Ess i wymagany jest lvl 25 RC Large: Mieści 9 Rune Ess i wymagany jest 50 lvl RC
Large: Mieści 9 Rune Ess i wymagany jest 50 lvl RC Giant: Mieści 12 Rune Ess i wymagany jest 75 lvl RC
Giant: Mieści 12 Rune Ess i wymagany jest 75 lvl RC
Wejścia do środka Abyss blokują różne przeszkody: Tendrils(potrzebujesz siekiery)
Tendrils(potrzebujesz siekiery)  Rocks(potrzebujesz kilofa)
Rocks(potrzebujesz kilofa)  Boil(Zapałek)
Boil(Zapałek)  Eyes(Wysoki Thief)
Eyes(Wysoki Thief)  Gap(wysoki Agility)
Gap(wysoki Agility) 
Do The Abyss najlepiej mieć jakieś dragon hide armour, ponieważ przy magu zawsze stoją pkerzy, a dragon hide ma bardzo dobry Magic Protect, powinieneś jeszcze mieć jakąś siekierę albo kilof (ja osobiście wołałem siekierę, bo gdy wchodziłem do Abyss to prawie od razu mogłem przejść do teleportów).
Są ogólnie 3 potwory w Abyss (dropuja worki): Abyssal Leeches-41 LVL
Abyssal Leeches-41 LVL Abyssal Guardian-59 LVL
Abyssal Guardian-59 LVL Abyssal Walker-81 LVL
Abyssal Walker-81 LVL
Pkery pojawiają się w porach wieczornych, gdy gra więcej ludzi.