+++

Fist of Guthix


Wprowadzenie:  Jest to gra z rodzaju PvP (Player vs. Player), dostępna dla wszystkich graczy, jedynie nagrody są podzielone na "members" i "free + members". Jest to bezpieczna gra, w której nie tracisz przedmiotów, a po przegranej bitwie respawnujesz się przy banku w jaskini Fist of Guthix.
* Aby dojść do Fist of Guthix, należy udać się do Gamer's Grotto (znajduje się na północ od Falador).

games-grotto

 

Po wejściu do tej groty skieruj się w stronę portalu.

fist-of-guthix

 

* Nie wziąłeś/aś przedmiotów? Żaden problem! W Gamer's Grotto znajduje się bank.

Rozpoczęcie zabawy
(1) - Rozmowa z Fiarą, znajduje się na końcu jaskini.
(2) - Zapoznanie się z zasadami (opisane w tym przewodniku).

Po rozmowie i zapoznaniu się z zasadami, można zacząć przygotowania do wyprawy. Jeżeli nie znasz dobrze angielskiego, przedstawię Ci podstawowe zasady:
(1.0) Dobra i przede wszystkim uczciwa zabawa z innymi graczami.

(2.0) W grze są dwie role: Hunting (polowanie na gracza) i Hunted (bycie ofiarą polowania). Polowanie na gracza polega na znalezieniu i zabiciu gracza. Podczas bycia ofiarą musisz unikać gracza za wszelką cenę.
Po rozpoczęciu zostaniesz przydzielony losowo do jednej z ról. W każdej grze grasz dwoma rolami jedna po drugiej, więc trzeba być gotowym na wszystko. W każdej grze dostajesz 5 bandages (aby się uleczyć) i jedną kulę do teleportacji do środka areny.



(2.1) Tryb Hunting - Polowanie, może wydawać się łatwe, ale ofiara ma pewną bardzo przydatną rzecz - portale. Opisane będą później w punkcie 2.2. Czy masz tę rolę? Popatrz czy masz napis "Hunting nick_gracza" w prawym górnym rogu ekranu. Zapewne zadasz pytanie: co wziąć na polowanie? Runa otrzymasz na początku gry w postaci Elemental runes i Catalytic runes. Elemental jak się zapewne domyślasz, są zamiennikiem air, water, earth i fire runes, masz rację, otrzymujesz ich 1000. Catalytic runes to wszystkie nieelementalne runa czyli: chaos, death, blood, cosmic, nature, astral itd.. 



Czerwone koło - Miejsce które powinieneś sprawdzać na początku gry, większość graczy wybiera to miejsce jako pierwsze. Jest tam masa ludzi więc uważaj, bo często można długo szukać ofiarę w takim zbiorowisku.

żółte koła - Portale, uważaj, żeby gracz w to miejsce nie zwiał bo możesz potem mieć kłopoty z zabiciem go. Wielu graczy używa je do hugging'u, czyli do uciekania do nich zawsze gdy zbliża się zabójca. Gdy gracz ucieknie do tego miejsca szukaj go we wszystkich portalach. W środku chatki ofiara jest niewidzialna, więc zanim sprawdzisz następny portal odbiegnij i wróć, i sprawdź czy nie wyszedła z tej chatki.

Różowe pole - Miejsce z największym skupiskiem graczy, tam gdzie najczęściej znajdują się Twoje ofiary.

Niebieskie linie - Podążając nią można wykryć graczy ukrywających się w rogach planszy.



(2.2) Tryb Hunted - Bycie ofiarą, wydaje się bardzo trudnym zadaniem, ale przy dobrej taktyce, jest to wręcz banalna rola. Czy masz tę rolę? Popatrz czy masz napis "Hunted by nick_gracza" w prawym górnym rogu ekranu. Na początku gry, weź kamień z jednych z punktów Stone dispenser (najczęściej blisko miejsca, w którym się pojawiłeś), i załóż naciskając Wield. Noś go cały czas. Nie warto atakować zabójcę. W tej chwili zobaczysz, że zdobywasz punkty. Ilość zdobywanych punktów zależy od odległości od środka areny. Najdalej od środka dostajesz 3 punkty co parę sekund, potem 6, 10, 15 (przy portalach) i 25 na środku.
Te punkty zależą od tego czy wygrasz czy nie. 



Czerwone punkty - Stone dispensery, skąd bierzemy kamień.

Czerwone koło - Tutaj zdobywamy najwięcej punktów, całkiem dobre miejsce do ukrywania się gdyż przeciwnik musi znaleźć cel w tłumie ludzi.

Niebieskie koła - To jest potęga. Gdy przeciwnik nas tnie, wbiegamy do chatki i czekamy aż sobie pójdzie, lub używamy portalu do losowej chatki klikając Use Portal. Przy wchodzeniu do chatki tracisz 4 hp, a przebywając w niej tracisz 3hp co około 20-30 sek..

Zielone linie - Dobra taktyka wiążąca się z zielonymi liniami jest opisana w Taktykach.

żółte pole - Zła taktyka, wykonywana przez noobów lub w ostateczności, wiążacą się z tym polem jest opisana w Taktykach.

(3.0) Co wolno, a nie wolno:
- Niewolno wnosić przedmiotów które mamy napisane na dole ekranu na czerwono kiedy znajdujemy się w jaskini
- Musisz mieć 10 wolnych miejsc zanim wejdziesz do gry.
- Wolno opuścić grę, gdy tylko zechcemy, przez jakikolwiek z wyjść przy granicach areny. Wyjście lub log out kończy się automatyczną przegraną.

Taktyki:

Hunting:
No tak, trzeba zabić cel. Co zrobić? Co użyć?
* W tej roli najlepszym rozwiązaniem będzie Ranged lub Magic.
* P2P Ekwipunek
Dobrym rozwiązaniem jest tu Ancient Magicks i np. Karils x-bow. Ancient Magicks posiada silne zaklęcia, które w dodatku zamrażają, Karils x-bow jest szybką i silną kuszą co sprawia że jest to wręcz idealna broń do szybkiego zabicia przeciwnika. Melee też dobry, ale osobiście nie polecam.
* F2P Ekwipunek
Niewiele tu mamy do wyboru, więc full rune lub dhide z maple bow lub jakikolwiek staff i ubiór maga. Warto wziąć wszystko, ale najlepiej strój Ranged i Magic.

F2P - Zatrzymywanie ofiary jest tu kluczową sprawą więc bind zawsze powinien być w pogotowiu, w połączeniu z Fire Blast lub atakiem Ranged/Melee. Tak jak w P2P, musisz za wszelką cenę powstrzymać gracza od zwiania do portalu. Sprawdzanie planszy za pomocą narysowanych linii i kół na mapie jest tu również kluczową sprawą, bo nigdy nie wiesz gdzie się schowa noob.

P2P - Musisz za wszelką cenę powstrzymać gracza od zwiania do portalu. Zatrzymywanie ofiary jest w takim przypadku kluczową sprawą, więc "czar z rodziny bindów" i czar pocisku elementalnego jest tu potrzebny, można również używać w tym wypadku Ancient Magicks, co jest o wiele lepszym rozwiązaniem. Przy Ranged możemy połączyć siłę Ancient Magicks i kuszy/łuku. Lub po prostu używać "czar z rodziny bindów".
Melee jest tu skomplikowany, gdyż musimy gonić przeciwnika żeby go uderzyć. Najlepiej używać w takim wypadku broń melee z zbroją magiczną, aby używać Ancient Magicks albo "czar z rodziny bindów".


Hunted:

No tak, co zrobimy z hunterem na naszym ogonie? Najlepszym rozwiązaniem najczęściej jest full dhide, gdyż w grze aż roi się od Ancient magów (P2P), ale gdy spotkasz melee + magic, radzę założyć jakąś część zbroi melee (np. plate), ale najlepszym rozwiązaniem jest full dhide i grzanie do portalu. Przy Hunted, radzę włączać protect prayer za każdym razem, gdy jesteśmy atakowani.

Znam 4 taktyki (właściwie 3 + rozwinięcie jednej z nich):

(Pierwsza taktyka) Najgorsza ze wszystkich. Polega na staniu przy granicach areny (żółte pola na mapce), i uciekaniu do portali w razie zagrożenia. Zyskujesz najmniej punktów i w dodatku przebywasz w otoczeniu noobów.

(Druga taktyka) Dosyć dobra taktyka, którą czasem używam, ale jest to również najbardziej uczciwa taktyka. Polega na chodzeniu wokół areny po sferach 6 i 10 punktowych. Chodzimy z WALK, bo nie ma sensu biegania, chyba że w razie zagrożenia. Tak jak w 1szej taktyce zwiewamy do portalu w razie zagrożenia.

(Trzecia taktyka) Najlepsza, a zarazem najbardziej nieuczciwa taktyka jaką znam. Jest to tzw. portal hugging. Polega on na staniu przy drzwiach chatki i wchodzenia do niej w razie zagrożenia. W tej sferze zdobywamy po 15 punktów. Jest to najbardziej znienawidzona przez zabójców taktyka, skuteczna i nieuczciwa. Gdyż jest bardzo ciężko Cię ruszyć w takiej pozycji.

(Czwarta taktyka) Tak jak trzecia, jest to prawie portal hugging. Polega na staniu na środku planszy, gdy przeciwnik Cię znajdzie w tłumie uciekasz do portalu i starasz się go zgubić. Po zgubieniu wracasz na środek i powtarzasz tą metodę. Jest to bardziej uczciwa i skuteczna taktyka, ale całkiem niebezpieczna, bo Ancient Magicks najczęściej może oznaczać Twój koniec.



Nagrody:
Po każdej wygranej grze zdobywasz Tokens. Za te tokens możesz kupić nagrody u Reggiego w jaskini F.O.G.
Wszystkie nagrody działają na zasadzie Barrows, po pewnym czasie trzeba je "naprawić" również u Reggiego za swoje tokens.

DLA WSZYSTKICH:

Druidic robes - Zwiększają efektywność "czarów z rodziny bindów".
Wymagania - 20 Magic, 10 Defence

Combat Robes - Czasami zbroja zaopatrza Cię w nieelementalne runa podczas czarów combat, to będą runa: mind, chaos, death i blood(m).
Wymagania - 20 Magic, 10 Defence

Green dhide coif - Moim zdaniem bomba dla F2P rangerów - +4 Ranged bonus
Wymagania - 40 Ranged i 40 Defence

Bronze do Rune Gauntlets - Addy +1 Strength bonus, Rune +2 Strength bonus
Wymagania - kolejno 5-40 Defence

Addy spikeshield i berserker shield - Spikeshield +1 Strength bonus, Berserker shield +2 Strength bonus
Wymagania - 35 Defence

Rune spikeshield i berserker shield - Spikeshield +3 Strength bonus, Berserker shield +4 Strength bonus
Wymagania - 45 Defence

Air, Water i Earth RC gloves - Podwaja ilość doświadczenia za zrobienie runa takiego na jaki wskazuje nazwa rękawiczek, po 1000 essence niszczą się kompletnie.
Wymagania - kolejno 10, 20 i 30 Runecrafting

Swodfish gauntlets - Dodaje 100 exp przy złowieniu Swordfisha, po 1000 rybach niszczą się kompletnie.
Wymagania - 65 Fishing



MEMBERS ONLY:

Battle Robes - Większa szansa na to że zbroja zaopatrzy Cię w nieelementalne runa podczas czarów combat, to będą runa: mind, chaos, death i blood.
Wymagania - 60 Magic, 50 Defence

Dragon gauntlets - +3 Strength bonus
Wymagania - 60 Defence

Herb Gloves
Rękawiczki Irit, Avantoe, Kwuarm i Cadantine, sprawiają że gdy potwór dropuje herb, to istnieje 50% szansy że zmieni się on w herb na jaki wskazuje nazwa rękawiczek.
Wymagania - kolejno 50, 60, 70 i 80 Herblore

Blue do Black dhide coif - Blue +5 Ranged bonus, Red +6 Ranged bonus, Black +7 Ranged bonus
Wymagania - kolejno 50, 60 i 70 Ranged + 40 Defence

Shark gauntlets - Dodaje 100 exp przy złowieniu Sharka, po 1000 rybach niszczą się kompletnie.
Wymagania - 90 Fishing

Dragon Slayer gloves - Dodatkowe 10% exp za zabicie smoka na Slayer Tasku. Niszczą się po 1000 smokach.
Wymagania - 70 Slayer


© 2004-2011 Wygląd zaprojektowany przez Bartosz Bociek
Runescape jest znakiem towarowym Jagex Software 1999 - 2011 Andrew Gower and Jagex Ltd.
My nie jesteśmy Jagex Ltd. Teksty kursywą są tłumaczeniem i wraz z obrazkami należą w całości do Jagex Ltd