Podstawy walki



Spis treści


  1. Poziom combat
  2. Obszary walki
  3. Punkty życia
  4. Śmierć
  5. Typy obrażeń

Poziom combat  

Poziom combat to nic innego jak liczbowy wskaźnik informujący o sile przeciwnika. Jak się zapewne domyślasz, im wyższy, tym wróg jest silniejszy.

Przesuwając kursor nad graczem lub NPC, możesz poznać jego poziom combat. Kolor informuje jak duża jest różnica poziomów między tobą a celem. Kolor zielony oznacza, że cel jest od ciebie słabszy, żółty, że jesteście mniej więcej równi, a czerwony, że cel jest silniejszy. Wskaźnik ten generalnie często nie oddaje rzeczywistości, nie polecam mu ufać.

Poziom combat jest nieco inaczej liczony dla NPC i graczy, jednak jeden czynnik pozostaje wspólny, są to umiejętności walki: Attack, Strenght, Defence, Magic, Ranged, Prayer i Summoning. Poziom combat graczy powstaje właśnie z kalkulacji powyższych umiejętności, a jego maksymalna wartość dla graczy to 138 (126 w przypadku darmowych graczy).

W przypadku NPC oprócz powyższych umiejętności, dochodzą jeszcze inne czynniki. NPC może posiadać pancerz, broń lub różnego typu ataki specjalne. Jest to także brane pod uwagę, ponieważ ma to istotne znaczenie podczas walki z tego typu przeciwnikiem. Przykładowo, Black Dragon posiada naturalny pancerz z łusek, zionie ogniem, a pazury i zęby są jego naturalną bronią. Ma to swoje odbicie w jego wysokim poziomie combat.

 

Obszary walki  

W Runescape są dwa typy obszarów walki: singlecombat i multicombat.

           

 multicombat symbol Singlecombat to nic innego jak wyłączny tryb walki jeden na jednego, bez wyjątków. Dotyczy to zarówno walk między graczami, jak i gdy walczysz z NPC.
Ten obszar walki jest zdecydowanie dominujący.
Multicombat to obszar walki dowolnej. Dwóch na jednego, dwóch na dwóch i tak dalej. Po czym poznać, że znajdujesz się w takim obszarze? W prawym dolnym rogu ekranu gry pojawią się skrzyżowane miecze. Bądź ostrożny, gdy wchodzisz na takie obszary, są one czasami bardzo niebezpieczne.

 

Punkty życia  

Punkty życia to twoje zdrowie. Są dwa sposoby, by się przekonać, czy twój awatar ma się dobrze czy jest o włos od śmierci.

Za każdym razem, gdy otrzymujesz obrażenia nad twoją głową pojawia się pasek, jest to graficzna prezentacja. Zielony pasek to punkty życia, które ci pozostały, a czerwone, to te które straciłeś. Podobne paski życia pojawią się nad głowami twoich przeciwników podczas walki.

pasekzycia

Punkty życia mają także prezentację w postaci liczby, znajdziesz ją w prawym górnym rogu, zaraz przy mini-mapie na tle czerwonego serca.

punktyzycia

Pilnuj swoich punktów życia, zwłaszcza podczas trudnej walki. Aby je szybko odzyskać wystarczy, że posiadasz jedzenie, które możesz zjeść. Różne rodzaje pożywienia oraz ilość punktów życia, które leczą znajdziesz w artykule dotyczącym Cookingu. Oprócz śledzenia pozostałych punktów życia, warto mieć na oku także otrzymywane obrażenia. Pojawią się one na wizerunku twojej postaci w postaci hitsplats, są to plamki z liczbą oznaczającą obrażenia,mówią one także o typie zadanych obrażeń.

Gdy jesteś bliski śmierci, lepiej uciekaj z dala od zagrożenia. NPC tylko przez jakiś czas będą ciebie gonić, później dadzą ci spokój. Na pewno jednak zdarzą się
sytuacje, gdy ci się to nie uda. Wtedy nastąpi śmierć.

Śmierć  

Obszerny, gotowy artykuł znajduje się na portalu, kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co się dzieję w wypadku śmierci.


Typy obrażeń  

Obrażenia dzielą się na kilka typów. Wszystkie zostaną omówione poniżej.

Główne typy obrażeń

Te typy ran pochodzą od trzech głównych stylów walki. Umiejętność Defence zmniejsza szansę trafienia tego typu ciosami, nie zmniejsza ona jednak obrażeń.

Walka wręcz (Melee)

    05Melee damage        Obrażenia walki wręcz poznamy po ikonie miecza zaraz przy liczbie zadanych obrażeń.     

Rany od walki wręcz dzielą się na 3 podtypy.

  • Obrażenia kłute (stab)
  • Obrażenia cięte (slash)
  • Obrażenia miażdżone (crush)


Każdy pancerz i NPC posiada pewną obronę przeciwko tym typom obrażeń. Nie jest ona jednak jednakowa, często jedna lub więcej z nich jest słabsza. Warto to wykorzystać
i ułatwić sobie życie, dobierając odpowiednią broń. Oto kilka najbardziej ogólnych przykładów.

  • Obrażenia kłute są bardzo skuteczne przeciw smokom, dobrze radzą sobie także z przeciwnikami wyposażonymi w kolczugi.
  • Obrażenia cięte idealnie nadają się do walki z przeciwnikami słabo lub lekko opancerzonymi.
  • Obrażenia miażdżone są młotem na zbroje płytowe i inne typy ciężkiego opancerzenia.

Łucznictwo (Ranged)

   06Ranged-damage      Obrażenia od walki na odległość poznasz po ikonce łuku, która pojawi się przy liczbie zadanych obrażeń.    

Ten typ obrażeń nie ogranicza się jedynie do strzały wystrzelonej z łuku. Dotyczy wszystkich pocisków miotanych, które nie są całkowicie magiczne. Bełty, strzały, oszczepy i topory to wszystko przykłady tego typu pocisków. Łucznictwo najlepiej sprawdza się w przypadku, gdy przeciwnik nie jest ciężko opancerzony.

Obrażenia magiczne (Magic)

   04MagicDamage      Obrażenia magiczne sygnalizuje niebieski kapelusz zaraz przy liczbie zadanych obrażeń.

Rany od magii, podobnie jak od łucznictwa zadawane są na odległość. Istnieją różne podtypy zaklęć, jednak ich wybór nie ma zbyt wielkiego znaczenia, w przeciwieństwie do podtypów walki wręcz. Obrażenia magiczne są bardzo skuteczne przeciw przeciwnikom opancerzonym w metalowe zbroje. Niemal wszystkie demony mają bardzo słabą obronę magiczną.

Obrona przeciw magii jest nieco inaczej liczona niż w przypadku łucznictwa i walki wręcz, liczona jest w 70% z twojego poziomu umiejętności Magic i w 30% z poziomu Defence, potem liczony jest pancerz. Oznacza to, że warto trenować Magic, nawet jeśli jest się wojownikiem, bądź łucznikiem. W przypadku konfrontacji z magiem, zaprocentuje to wyższą obroną.


Pozostałe typy obrażeń:

Smoczy ogień (Dragonfire)

Naturalna broń wszystkich dorosłych smoków i bez wątpienia najstraszliwsza. Smoczy ogień bez odpowiedniego przygotowania jest w stanie bez trudu zabić najlepszych graczy. Pierwszą podstawową ochroną przed nim jest antidragon shield, tarcza ta znacznie zmniejsza obrażenia. Prayer protect from magic także zapewnia pewną ochronę, lecz obrażenia wciąż będą duże. Ostatecznie, dwa rodzaje potionów z umiejętności Herblore również zapewniają ochronę, są to antifire potion i super antifire potion. Przy czym pierwszy działa podobnie do protect from magic, tylko częściowo zmniejszając obrażenia, drugi natomiast zapewnia 100% ochrony, pozwalając używać przeciw smokom np. dwuręcznej broni.

Oprócz super antifire potion istnieją następujące sposoby, by całkowicie zniwelować obrażenia zadawane smoczym ogniem:

  • antidragon shield + antifire potion
  • antidragon shield + protect from magic
  • antifire potion + protect from magic


Smoczy ogień chociaż nie jest klasyfikowany jako atak magiczny, jest dobrze zatrzymywany przez zbroje mające dużą obronę magiczną. Klasyczne rodzaje smoków używają go jedynie gdy cel stoi naprzeciw nich, bardzo podobnie do zwykłego ataku wręcz. Smoki metalowe mogą jednak ziać nim na dużą odległość. Młode osobniki smoczej rodziny nie mogą go używać zupełnie.

Gracze w pewnych okolicznościach mogą wykorzystywać smoczy ogień w walce.

Trucizna (Poison)

    07posion damage       Obrażenia od trucizn wyglądają wten sposób. 
   08Stan-zatrucia Stan zatrucia wygląda tak.

Tylko gracze members będą mieli styczność z tym rodzajem obrażeń. Obrażenia od trucizn są nieco inaczej zadawane w przeciwieństwie do pozostałych typów. Cel ataku musi najpierw zostać zatruty. W wypadku zatrucia otrzymamy wiadomość na chacie.

Zatruć się możemy na kilka sposobów:

  •  walka z trującym NPC
  •  otrzymanie zwykłych obrażeń od zatrutej broni
  •  uruchomienie niektórych rodzajów pułapek
  • zaklęcia smoke z ancient spellbook

Obrażenia od trucizn są rozłożone w czasie. Z czasem również słabną, aż wreszcie zupełnie znikają. Czas ich wygaśnięcia, a także obrażenia zależą od siły jadu. Jak chronić się przed zatruciem i jak je leczyć? Najprostszym sposobem jest wypicie antipoison potion, czyli po prostu odtrutki. Wszystkie rodzaje antidotów zapewniają również okres ochronny, w czasie którym nie można być ponownie zatrutym, przy czym mocniejsze odtrutki mają ten czas wydłużony. Zatrucie można również leczyć pewnymi zaklęciami z książki Lunar, lecz nie zapewniają one ochrony. Niektórzy wolą pozostawić wszystko, co mają cenne w banku i po prostu umrzeć...

Trucizna jest przydatnym dodatkiem w walce z silnymi przeciwnikami. Pamiętaj jednak, że niektórzy NPC a szczególnie ci, którzy sami używają trucizny, są na nią odporni.


© 2004-2011 Wygląd zaprojektowany przez Bartosz Bociek
Runescape jest znakiem towarowym Jagex Software 1999 - 2011 Andrew Gower and Jagex Ltd.
My nie jesteśmy Jagex Ltd. Teksty kursywą są tłumaczeniem i wraz z obrazkami należą w całości do Jagex Ltd