Mourning's Ends Part II (The Temple of Light)
Już po raz kolejny musisz zapuścić się daleko wgłąb gór Arandar'u, aby powstrzymać złowieszcze plany Mourner'ów. Jeśli chcesz odnieść sukces, to musisz rozwiązać jedne z najbardziej skomplikowanych zagadek w całym Gielinorze!
Start: Head Mourner, West Ardougne
Poziom trudności: Trudny (Master)
Czas wykonania: Długi
Ukończenie questa jest konieczne, aby rozpocząć:
- While Guthix Sleeps
- Within the Light
Wymagane Questy:
- Mourning's Ends Part I
Wymagane Umiejętności:
- Brak
Zalecane Umiejętności:
- wysoki poziom Defence, Constitution i Agility
- 43+ Prayer
Wymagane przedmioty:
- Chisel
- Rope
- ubranie Mourner'a (Mourning's Ends Part I)
- Death Talisman lub 50 przedmiotów
Zalecane przedmioty:
- Prayer Potion'y
- dobra zbroja
- dużo jedzenia
- Llteya Teleport Crystal
- Ardougne Teleport'y
Inne: Odporność na ciągłe ataki silnych Shadows 73lvl; odporność na ataki Dark Beast 180lvl
1. Porozmawiaj z Arianwyn'em w Llteya'i i przekaż mu o tym, czego dowiedziałeś się o Mourner'ach. Arianwyn poprosi cię, abyś nie dopuścił Mourner'ów do wejścia do Świątyni Światła i zagarnięcia jej mocy wszelkimi możliwymi środkami.
2. Weź z banku trochę jedzenia i Teleport Crystal, udaj się do kryjówki Mourner'ów w Zachodnim Ardougne (budynek maksymalnie na północnym-wschodzie) i porozmawiaj z Head Mourner'em. Powie ci, że jedna z ekip, która kopała w tunelach w poszukiwaniu świątyni zaginęła i poprosi cię o zbadanie tuneli i odnalezienie jej. Dostaniesz klucz, który umożliwia wejście do jaskiń położonych na zachodzie.
3. Udaj się w kierunku zachodnim, mijając Dark Beasty, skręć w południowy korytarz. Na jego końcu znajdziesz martwą grupę poszukiwaczy przy wejściu do jakiegoś podziemnego kompleksu. Zdaje się, że znaleźli i otworzyli świątynię, lecz padli ofiarą cieni tam przebywających. Przeszukaj zwłoki jednego ze strażników, a powinieneś znaleźć Colours Wheel i Journal.
4. Musisz koniecznie powiadomić o tym Arianwyn'a. Za pomocą Teleport Crystal dostań się do Llteya'i, porozmawiaj z nim, opowiadając o znalezisku przed świątynią. Elf poprosi cię o wejście do świątyni, próbę odnalezienia dostępu do potężnego ołtarza ukrytego w sercu kompleksu i uaktywnienie go za pomocą specjalnego kryształu. Znajduje się on gdzieś pozostawiony przez przodków w świątyni. Musisz go odnaleźć.
5. Weź ze sobą Chisel, jedzenie, zbroję, Prayer Potion'y, Teleport Crystal i przez kwaterę Mourner'ów dostań się do jaskiń, omiń poległą grupę poszukiwaczy i wejdź do świątyni, a następnie wejdź po schodach zlokalizowanych dokładnie na przeciwko wejścia, a kawałek na wschodzie w ścianie powinieneś zauważyć Crystal Collector. Podejdź do niego, pociągnij za dźwignię, wyjmij wszystkie lusterka (4) i żółty kryształ.
6. Cofnij się do schodów i odbij od nich na południe, a za pierwszym napotkanym filarem powinieneś zobaczyć wykute w skale schody, wejdź po nich. Następnie pobiegnij na północ, zejdź po schodach i wejdź po następnych. Stamtąd udaj się na wschód aż do końca korytarza, kawałek na południe znajduje się ogromny czarny kryształ, użyj na nim Chisel, a odnajdziesz poszukiwany kryształek.
7. Wróć do Llteya'i i porozmawiaj z Arianwyn'em. gdy pokażesz mu kryształ, przywoła Eluned, która pomoże zamienić ci kryształ napełniony mocą na czysty biały kawałek kryształu. Musisz udać się do serca świątyni i naładować go mocą na specjalnym ołtarzu i podmienić go z czarnym kryształem, aby moc świątyni spowodowała włączenie systemów obronnych przed pozyskaniem mocy przez osobę z zewnątrz.
8. Czas wrócić do świątyni i zmierzyć się z jej zagadkami świetlnymi. Przydatna będzie duża ilość jedzenia, wytrzymała zbroja i Prayer Potion'y, lina (Rope), Teleport Crystal i Ardougne Teleport. W świątyni każda wiązka światła zaczyna się od białego kryształu na parterze i idzie do góry przez filar umiejscowiony niedaleko Crystal Collectora na pierwszym piętrze i stamtąd zaczynać się będzie każda część zagadki.
Część I - Niebieskie Drzwi
9. Włóż lusterko do pierwszego filaru i skieruj wiązkę światła na północ.
10. Kolejny filar również zaopatrz w lustro i skieruj wiązkę na zachód.
11. Powtórz czynność z kolejnym filarem, tym razem kierując światło na południe.
12. Światło przechodzi przez filar na skrzyżowaniu korytarzy, włóż tam żółty kryształ, aby kolor światła zmienił się na żółty.
13. W ostatnim filarze na południowym krańcu świątyni skieruj za pomocą lusterka wiązkę światła w kierunku wschodnim (tam, gdzie znajdują się drzwi za dziurą w podłodze). Spróbuj teraz przejść, po przeszkodzie powieszonej na ścianie (uchwyty), a gdy ci się uda, będziesz mógł przejść przez niebieskie drzwi i otworzyć skrzynię, w której znajduje się Cyan Crystal oraz 2 dodatkowe lusterka.
UWAGA! przeszkoda może być trudna do pokonania przy małym poziomie Agility! Jeśli spadniesz, będziesz musiał odnaleźć schody na północy i spróbować jeszcze raz.
Część II - Różowe Drzwi
14. Udaj się do Collector'a i pociągnij za dźwignię, aby zresetować ustawienie i weź wszystkie lusterka i kryształy (Collect).
15. Zacznij tak jak poprzednio, kierując światło na północ i na zachód.
16. W filarze na skrzyżowaniu korytarzy włóż żółty kryształ, aby zmienić kolor światła.
17. W kolejnym filarze skieruj światło na północ.
18. Następny filar przy północnej ścianie świątyni powinien mieć skierowane światło na wschód.
19. Światło przechodzi przez kolejny filar, włóż tam Cyan Crystal, aby zmienić światło na jasnoniebieskie, które otwiera różowe drzwi. Za nimi znajduje się skrzynia, w której znajdziesz kolejne 2 lusterka.
Część III - Żółte Drzwi
20. Za pomocą Collector'a zrestartuj ustawienia i weź lustra i kryształy.
21. Zacznij dokładnie tak samo jak w części drugiej, z tym że w filar, w który włożyłeś żółty kryształ włóż jasnoniebieski, a w miejscu filaru z kryształem jasnoniebieskim włóż lustro, które skieruje światło do góry.
22. Za pomocą drabiny na ścianie (ciężko ją dostrzec) dostań się na wyższy poziom, i skieruj światło w stronę zachodnią.
23. Musisz teraz wrócić do Collector'a stamtąd udać się na południe i na zachód do schodów, a następnie przejść przez podwójne schody i skierować się na zachód i później na północ, dotrzesz do filaru, do którego dochodzi niebieskie światło. Włóż tam lustro i skieruj je na dół (dłuższa krawędź powinna być przy stronie wschodniej).
24. Musisz wrócić ponownie do Collector'a i zejść schodami na dół, aby stamtąd udać się w kierunku północno-zachodnim do otwartych, żółtych drzwi. Przekręć lustro w środku na stronę południową, aby otworzyć drugą część komnaty. Na jej końcu znajduje się skrzynia z kryształem i dwoma lustrami. Aby się stąd ewakuować, musisz ponownie przekręcić lustro na wschód.
Część IV - Jasnoniebieskie Drzwi
25. NIE pociągaj za dźwignię! Podmień żółty kryształ z jasnoniebieskim w filarze na poziomie z Collector'em.
26. Udaj się na najwyższy poziom i w północno-zachodniej części przestaw światło, które jest skierowane na dół, na południe.
27. Skieruj swoje kroki do filaru po przeciwległej stronie korytarza (pomiń filar na środku) i skieruj jego światło w dół (dłuższa krawędź ku północy).
28. Na północ, a później na wschód znajdź schody prowadzące na poziom niżej, stamtąd udaj się kawałek na zachód, gdzie znajdziesz komnatę z dziurą w ziemi, lecz aby się tam dostać należy przejść przez niski mur (Low Wall). Na rumowisku na skraju dziury użyj liny i za jej pomocą dostań się na dół.
29. Przejdź przez jasnoniebieskie drzwi na końcu korytarza, aby otrzymać niebieski kryształ. Wróć do Collector'a, zresetuj ustawienia i weź wszystkie kryształy i lustra.
Część V - Rozproszenie Światła
30. Zacznij dokładnie tak samo jak część I, otwierając niebieskie drzwi. Przedostań się przez uchwyty na drugą stronę i za owymi drzwiami w filarze umieść niebieski kryształ.
31. NIE resetuj ustawień, wróć i zbierz lustro prowadzące do niebieskich drzwi i żółty kryształ, a w filarze na północy zmień kierunek światła do góry.
32. Wejdź do góry i przejdź przez podwójne schody, zaraz za nimi, po wschodniej stronie w filarze umieść lustro i skieruj jego światło na południe.
33. Przejdź ponownie przez podwójne schody i w filarze, do którego dochodzi światło, umieść Fractuled Crystal, aby rozproszyć światło.
34. Udaj się na zachód i w najbliższym filarze skieruj światło w dół (dłuższa krawędź lustra po wschodniej stronie).
35. Wróć do filaru z rozproszeniem światła i podążaj południowym światłem, w filarze, do którego dochodzi, umieść lustro i skieruj światło na wschód.
36. W filarze, do którego dochodzi światło, skieruj światło na dół (dłuższa krawędź lustra po zachodniej stronie).
37. Zejdź dwa poziomy w dół i znajdź filar, do którego wchodzi z góry zielone światło, włóż tam lustro i skieruj wiązkę światła na południe.
38. Następnie skieruj światło na wschód w kolejnym filarze.
39. Różowe drzwi stoją otworem, przejdź przez nie i w filarze w środku umieść lustro, kierując niebieską wiązkę światła na żółte drzwi. Za nimi znajduje się skrzynia z trzema lusterkami i kryształem.
Część VI - Ostatni Filar
40. Zresetuj ustawienia, weź wszystkie komponenty i standardowo zacznij w pierwszym filarze, kierując światło na północ.
41. W kolejnym skieruj światło w dół (dłuższa krawędź lustra po południowej stronie).
42. Zejdź na dół, w filarze na północ, do którego dochodzi światło, umieść lustro i skieruj wiązkę na zachód.
43. W filarze na skrzyżowaniu korytarzy umieść kryształ rozpraszający z wcięciem po wschodniej stronie.
44. Pobiegnij na zachód, później na północ i wschód, w filar, do którego dochodzi światło, włóż lustro i skieruj je do góry.
45. Wróć do filaru z rozpraszającym kryształem i pobiegnij na południe do kolejnego filaru, do którego włóż drugi kryształ rozpraszający.
46. Po stronie wschodniej od drugiego kryształu rozpraszającego skieruj światło w filarze do góry.
47. Zrób dokładnie to samo po zachodniej stronie.
48. Wejdź piętro wyżej i po północnej stronie w filarze, przez który przechodzi światło, umieść żółty kryształ.
49. W filar, do którego dostaniesz się kamienną drabiną, obok miejsca, w którym jesteś, włóż lustro i skieruj żółtą wiązkę światła na zachód.
50. Dostań się na przeciwległą stronę poziomu po schodach po południowej stronie i skieruj zielone światło, wkładając lustro w najbliższy filar, na zachód.
51. Na wschodzie w filarze przy końcu korytarza umieść lustro, aby skierować je na zachód.
52. W kolejnym filarze zamontuj lustro kierujące światło na północ.
53. Pokonaj podwójne schody i w miejscu, w którym kończy się światło, za pomocą lustra skieruj je na zachód.
54. W filarze, który światło pokonuje, umieść niebieski kryształ.
55. Pobiegnij dalej na zachód, ignorując niebieską wiązkę światła, przejdź przez wąski korytarz do filaru, w którym kończy swój bieg czerwone światło. Włóż tam lustro i skieruj je na południe.
56. Idź za światłem do kolejnego filaru, w którym umieść lustro tak, aby przekierowało światło na wschód.
57. Jeśli zrobiłeś wszystko poprawnie, otworzą się jasnoniebieskie drzwi w głównym pomieszczeniu, między podwójnymi schodami. Przejdź przez nie i przekieruj czerwoną wiązkę światła na Final Pillar, a otworzysz sobie przejście do ołtarza świątynnego.
Zakończenie - Talizman Śmierci
58. Udało ci się dostać do ołtarza, lecz jednak nie jesteś tam jako pierwszy. Znajduje się tam Dwarf Thorgel, który przypadkowo natknął się na świątynię, kopiąc tunel od drugiej strony. Znalazł klucz do środka Death Altar i da ci go w zamian za przedmioty, które przydadzą mu się, aby uzupełnić zapasy. Jego lista wymagań jest długa i zawiera 50 przedmiotów.
UWAGA! Lepiej spróbować kupić Death Talisman na GE, jest to dużo prostszy i szybszy sposób!
Oto lista przedmiotów, które potrzebuje Thorgel (w nawiasach podano alternatywne źródła dostępu):
1) Ticket (każdy gracz ma wybrane losowo jeden z trzech ponizszych ticket'ów):
- Archery Ticket (Ranged Guild Minigame)
- Agility Arena Ticket (Brimhaven Agility Arena)
- Castle Wars Ticket (Castle Wars Minigame)
2) Book (każdy gracz ma wybrane losowo jeden z trzech ponizszych book'ów):
- Crumbling Tome (Barrows)
- Prifddinas a History (przeszukaj regały z książkami w Llteya'i)
- Slashed Book (Elemental Workshop)
3) Key (każdy gracz ma wybrane losowo jeden z trzech ponizszych kluczy):
- Jail Key (Jailer w Taverley Dungeon)
- Dusty Key (u Prisoner'a w zamian za Jail Key w Taverley Dungeon)
- Door Key (Pod doniczką przed domem wiedźmy w Taverley)
4) Rope (Ned w Draynor)
5) Spade (Farming Store)
6) Iron Pickaxe (Dwarven Mines Shop)
7) Iron Hatchet (Bob w Lumbridge)
8) Knife (General Store)
9) Plank (Construcion Skill)
10) Pie Dish (Recipe for Disaster chest)
11) Potatoes (10) (Farming)
12) Pot of Flour (Recipe for Disaster chest)
13) Bucket of Milk (Recipe for Disaster chest)
14) Ball of Wool (Shear Sheep)
15) Oak Log (Woodcuting)
16) Chisel (Crafting Shop w Al Kharid)
17) Shears (General Store)
18) Needle (Crafting Shop w Al Kharid)
19) Thread (Crafting Shop w Al Kharid)
20) Cooked Meat (Canifis Food Shop)
21) Iron Nail (robota własna)
22) Unicorn Horn Dust (użyj Pestle&Mortar na Unicorn Horn)
23) Bronze Bar (Smithing)
24) White Berries (Red Dragon Isle, Isafdar)
25) Hammer (General Store)
26) Potato Cactus (Kalphite Dungeon)
27) Skull (na północ od GE)
28) Baby dragon Bones (Taverley Dungeon)
29) Facemask (Slayer Master)
30) Pure Essence (Rune Essence Mine)
31) Lobster Pot (sklep wędkarski w Port Sarim)
32) Fishing Rod (sklep wędkarski w Port Sarim)
33) Tinderbox (General Store)
34) Lockpick (Rogues Den)
35) Bronze Med Helm (Peksa, w Barbarian Village)
36) White Apron (Varrock Clothes Shop)
37) Jug of Wine (Keldagrim)
38) Kebab (sprzedawca kebabów w Al Kharid)
39) Leather Boots (piwnica Lumbridge)
40) Swamp Paste (Port Khazard General Store)
41) Redberries (Varrock Mine, Draynor Village)
42) Cheese (Recipe for Disaster chest, Aggie w Draynor)
43) Vial of Water (Herblore Shop w Taverley)
44) Flax (Llteya, Seers Village)
45) Gold Ring (robota własna)
46) Egg (Recipe for Disaster chest; kurnik w Lumbridge)
47) Leather Gloves (Varrock Clothes Shop)
48) Cake Tin (Recipe for Disaster chest)
49) Necklace Mould (Crafting Store w Al Kharid)
50) Rotten Tomato (Duel Arena Bank)
Gdy przyniesiesz Thorgel'owi wszystkie przedmioty, otrzymasz Death Talisman.
59. Użyj swojego nowego talizmanu na Death Altar, a zostaniesz przeniesiony do Runecrafting Altar. Użyj Newly Made Crystal na ołtarzu, aby naładować go mocą i wróć z powrotem przez czerwony portal.
60. Przestaw z powrotem lustro w filarze, aby wyjść z głównego pomieszczenia świątyni i udaj się z naładowanym kruszcem na samą górę, do czarnych kryształów i użyj go na nich, a ochrona magiczna zostanie włączona.
61. Wróć do Llteya'i i poinformuj Arianwyn'a o wspaniałych wieściach. Powie ci, że świątynia jest bezpieczna, a on w tym czasie wyśle ludzi, aby porozumieli się z Dwarf'ami odnośnie tylnego wejścia do świątyni.
Nagroda: 2QP, 20k Agility XP, dostęp do Death Altar, możliwość wytwarzania Death Rune.
Aby przejść do tabeli z doświadczeniem z wszystkich questów, kliknij tutaj.