Do No Evil
Po przebudzeniu się ze snu, Senliten, królowa faraonów czuje, że czegoś na pustyni brakuje. To 'coś' to nie woda, roślinność lub poczucie dobra i zła: to małpy! Wiele pokoleń temu, kiedy Apmeken, bogini małp, wędrowała po pustyni, małpy były tam tak powszechne, jak dzisiejszy rabunek Blackjack'iem, ale kiedy ją opuściła, małpy zniknęły. Czy jesteś w stanie przekonać Awowogei aby wysłał małpy do kolonii na pustyni? I jak będą one w stanie zachować się w klimacie, z którym nie zdołali poradzić sobie nawet najsilniejsi poszukiwacze przygód?
Start: Senliten, w świątyni na wschodnim wybrzeżu pustyni, w pobliżu ruin Uzer
Poziom trudności: Trudny (Master)
Czas Wykonania: Długi
Wymagane Questy:
- Recipe for Disaster (część King Awowogei)
- Missing My Mummy
- Dealing with Scabaras
- Shadow of the Storm
- Smoking Kills
- Desert Treasure
- Animal Magnetism
Wymagane Umiejętności:
- 50 Ranged
- 64 Construcion
- 68 Crafting
- 70 Magic
- 70 Thieving
- 100% uzdrowionego ducha Senliten
- Eskorta Leela'i do grobowca Senliten
Potrzebne przedmioty:
- Kot (Cat)
- Monkey Greegree (Gorilla,Ninja)
- Ava's Accumulator
- M'Speak Amulet
- Ghostspeak Amulet
- Ring of Charos
- Desert Shirt
- Desert Robe
- Desert Boots
- 3 Waterskin'y (4)
- Uncut Gem'y (Saphire, Emerald, Ruby, Diamond)
- 10 Banana'ów
- 3 Rope (liny)
- 10 Cloth (dostępne w Sawmill)
- 6 Teak Plank'i
- Hammer (młotek)
- Saw (piła)
- 3 Knives (noże)
- runy umożliwiające rzucenie czarów typu Ice
- około 5,000gp
- Masked Earmuffs lub Slayer Helmet
Przydatne przedmioty:
- Ape Atoll Teleport'y
- dobra zbroja, broń
- jedzenie
- mikstury
- wyposażenie ranged
- teleporty ewakuacyjne
- Enchanted Water Tiara
Inne: Możliwość pokonania przeciwników z poziomem wahającym się od 165 do 180; Odporność na ataki Kalphite Queen 333lvl; Przez cały czas trwania zadania, należy mieć włączone zaklęcia Ancient
^ Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, porozmawiaj z Leela'ą w Draynor Village i zgódź się towarzyszyć jej w podróży do świątyni Senliten. Jeśli się zgodzisz, oboje zostaniecie tam przeniesieni.
1. Porozmawiaj z Senliten i Leela'ą w grobowcu Senliten. Dowiesz się od niej, że brakuje jej czegoś w jej królestwie. Opowie ci historię o tym, jak kiedyś te tereny obrośnięte były gęstymi lasami, w których mieszkały przyjazne małpy, które ocaliły wówczas małą królową przed szakalem. Zostały one w późniejszym czasie czczone, prawie jak koty, lecz teraz kiedy lasu już nie ma i pojawiły się nieprzyjazne piaski, mali przyjaciele zniknęli. Senliten zleci ci ponowne sprowadzenie klanu małp na pustynię poprzez odnalezienie poszlak na temat ich bóstwa: Apmeken. Informacje na ten temat mogą posiadać Jex oraz Sphinx w Sophanem i najlepiej abyś od razu się do nich udał.
2. Jex'a i Sphinx'a znajdziesz w pobliżu południowej piramidy (Pyramid Plunder). Zapytaj ich kolejno o Apmeken (w przypadku sfinksa musisz mieć wypuszczonego kota). Dowiesz się wielu ciekawych informacji, między innymi tego, że Apmeken była boginią przyjaźni, pokoju i sprawiedliwości, jednak dawno temu wyniosła się z tych ziem, dlatego zostały one tak zbezczeszczone przez rabusiów. Nie otrzymasz niestety żadnej wzmianki o jakichkolwiek miejscach kultu z nią związanych lub kolejnych poszlak, więc będziesz musiał ponownie udać się do Senliten, aby zebrać informacje w całość.
3. Wróć do grobowca Senliten i porozmawiaj z nią. Poprosi cię ona, abyś spróbował sprowadzić małpy z powrotem na te ziemie, nie w formie niewolników, ale wolnej cywilizacji. Wierzy ona, że przyniesie to pokój całemu Kardirian. Zgódź się pomóc i skieruj swoje kroki do najbliższego banku.
4. Weź Monkey Greegree (Ninja, jeśli przechodzisz przez Fairy Ring) i skieruj swoje kroki na Ape Atoll. Najłatwiej jest się tam dostać przez Fairy Ring (po skończonym Fairytale III), pokonując Monkey Agility Arena. Porozmawiaj z trzema małpkami w świątyni. Uznają cię za wariata, ponieważ małpy na pustyni według nich to jakiś absurd, ponadto zostaniesz zdemaskowany, gdyż Apmeken to bóg ludzi, więc nie masz prawa jej znać. Przyznaj im się, że jesteś człowiekiem, a małpy postanowią ci pomóc, jeśli to udowodnisz. Przeszkodą jest strażnik, który cały czas obserwuje małpki. Trzeba się go stąd pozbyć.
5. Straszny z niego łasuch i lubi banany, musisz więc za ich pomocą doprowadzić go całej skrzyni. Weź z niej tyle bananów, ile masz miejsca w ekwipunku i zacznij je wyrzucać (drop). Musisz doprowadzić strażnika do całej skrzyni bananów, omijając inne małpy (de facto musisz podróżować z bananami po całej świątyni). Zadanie jest o tyle utrudnione, że banany po pewnym czasie gniją i nie nadają się do spożycia, a ów strażnik ma ograniczoną widoczność i nie widzi bananów w trawie, ani tych leżących dalej niż trzy miejsca od niego. Musisz więc wyrzucać banany na bieżąco, mając go za plecami. Gdy uda ci się go w końcu, doprowadzić go do skrzyni, zajmie się on konsumpcją i będziesz mógł ujawnić swoje oblicze małym małpkom.
6. Młode małpki w końcu uwierzą i gdy z powrotem zamienisz się w przedstawiciela ich gatunku, będą chciały się jeszcze upewnić, czy nie podpuszczasz ich jakimiś szatańskimi sztuczkami, w tym celu zadadzą ci zagadkę odnośnie przybierania przez Apmeken odpowiednich głów. Odpowiedź na ich pytanie brzmi: Baboon Head. Następnie zostanie ci zadana kolejna zagadka, tym razem z chomikiem i małpą. Odpowiedź brzmi: "On monkey's arm". Trójka w końcu przekona się do ciebie i postanowi wyruszyć na pustynię, jednak zanim to zrobią, nakażą ci przekonać do siebie króla Awowogei, który wystawiłby ekspedycję do osiedlenia się na tych terenach. Czas się do niego udać.
7. Król Awowogei jest dość podatną na wpływy małpą. Jeśli zaoferujesz mu kolonizację na pustyni, stwierdzi, że to dobry pomysł, jednak nie widzi powodu, dla którego miałby tam stawiać kolonię handlową. Podaj mu przykład niezwykle smacznych Chocho Ice, a szybko okaże się, że trafiłeś w samo sedno kulinarnego gustu króla, który nakaże ci przynieść jedną sztukę w celu degustacji, po której zapadnie werdykt o wysłaniu ekspedycji. Zgódź się.
8. Zanim ewakuujesz się z wyspy małp, kup w Crafting Shop'ie nieopodal świątyni M'amulet Mould. Przyda ci się do zaspokojenia zachcianki króla, jaką jest Chocho Ice w kształcie małpiej głowy.
9. Udaj się do Nardah i porozmawiaj ze sprzedawcą lodów Rokuh'em na placu głównym. Powie ci, że owszem, jest w stanie wykonać dla ciebie lody w kształcie głowy małpy, lecz wtedy czar chroniący przed roztopieniem będzie działał słabiej, więc będziesz musiał szybko te lody skonsumować. Ponadto, nie wchodzi w grę żadna teleportacja, ponieważ nastąpią komplikacje w kodzie magicznym i zostaniesz z płynną czekoladą. Gdy otrzymasz od handlarza lody, zaczyna się cała zabawa.
10. Musisz dostarczyć je do króla małp Awowogei na Ape Atoll. Jak handlarz wspomniał, nie możesz się teleportować, ponadto, Glider'y nie funkcjonują z powodu pyłu wulkanicznego wydobywającego się z wulkanu, dlatego wszystkie loty, oprócz wojskowych zostały odwołane. Musisz więc wybrać się w długą, pieszą podróż do Port Sarim, stamtąd popłynąć na Karamja'ę, przejść do Brimhaven, popłynąć do Ardougne i udać się do Gnome Stronghold, skąd polecisz na Ape Atoll.
Cała trudność zadania polega na tym, że lody się topią i musisz je ponownie zamrażać czarami starożytnymi (Ancient). Długość efektywności czaru zależy od jego siły, tzn. mrożenie lodów Ice Barrage starcza na dłużej niż Ice Blitz. Gdy lód zacznie się topić, pojawi ci się informacja w chat'cie, wtedy po prostu na niego kliknij, włącz menu magii i rzuć na leżący lód odpowiedni czar.
Na Ape Atoll znajduje się 'Chocpoint', oznacza to, że gdy popłyniesz z Lumbo łódką, będziesz mógł od niego odebrać lód, jeśli go stracisz na wyspie. Jest to duże udogodnienie, z racji trudności, jakie sprawia zamrażanie lodów podczas walki, ponadto nie możesz tego robić, będąc małpą. Dobrym pomysłem byłoby stanąć niedaleko bramy, poza zasięgiem łuczników i gdy lód zacznie się topić - zamrozić go, po czym dać się złapać. W więzieniu odczekać kolejną chwilę do zmrożenia produktu, po czym zamienić się w małpę i pobiec szybko do króla (w razie konieczności można jeszcze zatrzymać się za domem króla, aby kolejny raz zamrozić rozpływający się lód).
11. Po wręczeniu smakołyka królowi, wpadnie on w zachwyt nad jego smakiem i zgodzi się na kolonizację pustyni. Wręczy ci beczkę pełną małp, którą masz otworzyć w odpowiednim miejscu. Udaj się jeszcze do świątyni, skąd zgarniesz trzy siedzące małpki, aby dołączyły do ekspedycji i będziesz mógł już ewakuować się z wyspy.
12. Musisz znaleźć odpowiednie miejsce do kolonizacji dla małp na pustyni. Znajduje się ono przy północnej ścianie masywu w centralnej części krainy (poznasz charakterystyczne trzy kamienie, na którym będzie siedzieć słynna trójka małp). Otwórz więc beczkę, a miejsce zostanie skolonizowane. Małpy poproszą cię jednak jeszcze o podłączenie ich siedziby do sieci magicznych dywanów Ali'ego, by zwiększyć obrót handlu. Zgódź się im pomóc.
13. Udaj się do Al Kharid, jeśli jeszcze nie masz, weź Ring of Charos i porozmawiaj z Ali'm. Powie ci, że nie chce tworzyć nowych stacji z dywanami, gdyż poprzednia wyprawa zakończyła się porażką i stracił swój sprzęt. Dzięki działaniu pierścienia dowiesz się, że metalowe skrzynie użyte w wyprawie projektowała Ava z Draynor, która zapewne będzie wiedziała jak je odszukać.
14. Weź swój Ava Acumulator, Spade, Metal Crate i udaj się do Draynor Manor. Porozmawiaj z Ava'ą i poproś ją o wykonanie wykrywacza metali, aby pozwolił on na odszukanie metalowych skrzyń. Powie ci, że potrzebuje do tego specjalnie wykonanej skrzyni, wtedy będzie mogła ustawić urządzenie do wykrywania podobnych. Gdy masz przy sobie odpowiednie przedmioty, po prostu potwierdź rozmowę. Ava jednak będzie chciała, abyś wypróbował urządzenie. Ukryje ona skrzynię gdzieś na terenie posiadłości i twoim zadaniem będzie ją odszukać.
Gdy urządzenie znajdzie się w pobliżu skrzyni, w chat'cie pojawi się "Bwuk!". Czy bliżej znajdujesz się obiektu tym więcej "Bwuk'ów" ujrzysz, a gdy znajdujesz się dokładnie w miejscu zakopania skrzyni, w chat'cie zobaczysz cztery "Bwuk!"
Skrzynia znajduje się niedaleko fontanny, w lesie. Gdy ją odnajdziesz porozmawiaj z Ava'ą i potwierdź działanie maszyny, a będziesz mógł wykorzystać ją do szukania skrzyń na pustyni.
15. Poszukiwanie dywanu to zadanie trudne i wymagające cierpliwości. Skrzyń należy szukać w rejonie Mining Camp - Bedabin Camp - Kalaphite Lair - Shantay Pass. Należy wiedzieć, że nie każda skrzynia zawiera dywan. Możesz mieć szczęście i zdobyć go za pierwszym razem, lub pecha i kopać skrzynię za skrzynią, bogacąc się o Waterskin'y i inne przedmioty codziennego użytku. Gdy uda ci się wreszcie zdobyć dywan, wróć do małp, a powstanie nowa stacja magicznych dywanów!
16. Małpy poproszą cię o pomoc w rozbudowie stoisk kupieckich i rozwinięciu ekonomii. Najpierw musisz oczyścić teren z kamieni za pomocą łopaty, następnie zbudować trzy stoiska za pomocą młotka i piły (2 Teak Plank, 2 Cloth każde) i każde z nich napełnić towarami (Uncut Gem'y; Desert Robe Set, 3x Waterskin (4), 3x Knife; 10x Banana) oraz na końcu zbudować namiot za pomocą młotka i noża (4 Cloth).
UWAGA! Możesz używać Carpet Travelling, aby ułatwić sobie dostęp do banku.
17. Małpy stwierdzą, że interes się kręci, jednak boją się, że komuś przyjdzie do głowy je zaatakować, dlatego chcą, abyś zdobył dla nich sześć specjalnych małpich noży, które znajdziesz na Ape Atoll. Cały problem polega na tym, że tymi nożami trenują najlepsi wojownicy, więc potrzeba nie lada siły, aby je odebrać. Potrzebujesz Gorilla Greegree, dzięki któremu w domu, na wschód od Monkey Child, będziesz w stanie nokautować wojowników i okradać ich. Wymaga to cierpliwości, gdyż nie zawsze udaje się ukraść nóż, czasami tylko pieniądze. Jeśli kradzież się nie powiedzie, zostaniesz wysłany do więzienia lub stracisz 60LP. Gdy zdobędziesz sześć noży, wróć do małpiej kolonii, a strażnicy zostaną uzbrojeni. Małpy w końcu przyznają, że zrobiłeś dla nich wystarczająco dużo i ich bogini, Apmeken, będzie z nich zadowolona.
UWAGA! Do następnej części zadania weź ze sobą Ghostspeak Amulet, M'Speak Amulet, Gas Mask/Face Mask/Slayer Helmet, Earmuffs oraz ekwipunek, który pozwoli ci pokonać silnego przeciwnika lvl 165!
18. Wróć do świątyni Senliten. Zobaczysz scenę, w której Osman oskarża Leela'ę o marnowanie czasu na rzeczy nieistotne, podczas gdy jest do zrobienia dużo ważniejsza misja odnośnie Menaphos. Gdy Osman odejdzie, porozmawiaj z Senliten, ucieszy się ona, że kolonia została założona, lecz nagle przerwie swoją wypowiedź. Gdy porozmawiasz z nią ponownie, powie ci, że czuje, że dzieje się coś niedobrego i musisz jak najszybciej wrócić do koloni małp.
19. Po powrocie zastaniesz całkowicie zdewastowaną, świeżo wybudowaną przez ciebie kolonię i mnóstwo trupów. Przeszukaj zwłoki jednego z nich, a pojawi się duch małpki. Spróbuj się z nim porozumieć, zakładając raz Ghostspeak Amulet, a raz M'Speak Amulet, niestety nie jest to możliwe. Dopiero gdy użyjesz na siebie obydwa amulety, poczujesz siłę, która pozwoli ci je ze sobą połączyć, co umożliwi rozmowę z nieboszczykiem. Powie ci, że zostali zaatakowani przez trzech zamaskowanych przeciwników i porwali oni trzy małpy, a reszta zginęła. Wie on również, że udali się w kierunku studni w Pollinveach. Musisz się tam dostać i uwolnić małpki!
20. Jeśli czujesz się odpowiednio wyposażony do walki z silnym przeciwnikiem, udaj się do Pollinveach, mając założony Slayer Helmet lub Masked Earmuffs (Facemask + Earmuffs), zejdź do podziemi znajdujących się w studni. Skieruj swoje kroki korytarzem przed siebie, do miejsca, w którym w Quest'cie Smokking Kills zabijałeś Mighty Banshee i gdy przejdziesz przez barierę, zobaczysz swojego pierwszego przeciwnika: Leeuni 165lvl. Po krótkiej konwersacji, rozpoczniesz z nią walkę.
Leeuni jest bardzo trudnym przeciwnikiem, używa Melee, które może być skutecznie zatrzymane przez współczynniki twojego pancerza oraz Magic, który jest atakiem na tyle potężnym, że może cię zabić w zaledwie kilka chwil! Leeuni ma ponadto umiejętność zdejmowania z ciebie nakrycia głowy, więc miej się na baczności, ponieważ wszechobecny tam dym jest w stanie zadać ci poważne obrażenia. Dobrym sposobem jest użycie Deflect/Protect Magic, atakowanie dobrą bronią i jedzenie w razie potrzeby. Gdy uda ci się pokonać Leeuni, ujawni ci się Apmeken, która opowie ci, że część jej mocy wróciła. Wydostaniesz się stąd, rozmawiając z Iwazaru, z którym przeniesiesz się z powrotem do kolonii.
21. Porozmawiaj z duchem małp. Powiedział ci, że muskularna kreatura zabrała jedną z małp w kierunku siedliska robaków. Odwiedź bank i weź swój ekwipunek łucznika, dużo jedzenia, dwie liny, Antipoison i skieruj swoje kroki do Kalaphite Hive. Musisz dostać się do komnaty Kalphite Queen, która znajduje się na końcu tuneli, gdyż właśnie tam znajduje się przejście, za którym znajduje się twój przeciwnik. Gdy przejdziesz przez tunel, porozmawiaj z Ayuni, a dowiesz się, że małpy zginęły, gdyż do tego zostały stworzone, po czym zostaniesz przez nią zaatakowany.
UWAGA! W drodze do Ayuni staraj się uniknąć kontaktu z Kalphite Queen, ponieważ może to skończyć się utratą dużej części zdrowia.
Ayuni jest bardzo silnym przeciwnikiem w walce wręcz, dlatego należy uniknąć z nią kontaktu za wszelką cenę. Na szczęście jest ona stosunkowo wolna, dlatego bardzo przydatne jest tutaj zastosowanie taktyki Hit&Run, czyli strzelanie Ranged i ucieczka. Ataki Magic Ayuni są znacznie słabsze, dlatego jeśli znasz wyczucie jej tempa, powinieneś bez problemu sobie z nią poradzić. Czasami Ayuni potrafi się teleportować po pomieszczeniu.
Po pokonaniu potwora, ujawni ci się po raz drugi epizodycznie Apmeken. Porozmawiaj wówczas z Mizaru, a dowiesz się, że zły bóg wygnał Apmeken i przeprowadził masakrę wśród małp na pustyni i tylko one trzy są ostatnimi przedstawicielami tej rasy. Mizaru obieca ci powiedzieć więcej, jeśli pomożesz odnaleźć ostatniego z braci. Porozmawiaj z nim, aby przenieść się do kolonii.
22. Porozmawiaj ostatni raz z Monkey Ghost. Powie ci, że śledził ostatniego oprawcę, ale trop urywa się w okolicach ruin Uzer i to właśnie tam należy rozpocząć poszukiwania. Odwiedź bank i przygotuj dobrą zbroję do walki wręcz wraz z dobrą bronią, dużo jedzenia i mikstur regenerujących Prayer. Poleć dywanem do Uzer i wejdź do grobowca. W drugiej części, do której wejście znajduje się dokładnie na przeciwko, znajduje się twój ostatni przeciwnik: Eruni. Opowie ci, że nie da się ją tak łatwo pokonać jak innych przedstawicieli.
Eruni to małpa używająca ataków magicznych, stojąca w centralnej części pomieszczenia, co umożliwia ci chowanie się za filary, w razie potrzeby. Włącz Protect Magic i spróbuj zaatakować Eruni, a przywoła ona demona. Nie będziesz mógł zadać żadnych obrażeń małpie, dopóki demon nie zginie, co osłabi jej tarcze ochronną. Gdy Eruni będzie miała 3/4 swojego życia, przywoła 2 demony, 1/2 - 3 demony i 1/4 cztery z nich. Walka nie jest trudna, lecz długa. Chowaj się za filarami w razie potrzeby i NIE WYŁĄCZAJ Protect Magic.
Po pokonaniu Eruni, trzeci raz przed tobą ukaże się Apmeken, opowiadając o klątwie. Porozmawiaj z Kikazaru, a będzie on chciał jak najszybciej dostać się do swoich braci. Razem z nim przeniesiesz się do małpiej kolonii.
23. Porozmawiaj z uwolnionymi trzema małpami. Powiedzą ci, że bestie były wysłannikami zła i teraz rozumieją, że ich powołaniem jest założenie kolonii na pustyni. W scence ujawni ci się sama Apmeken, która powie ci, że Amascut, bóg zła zniewolił ją i jej moc przelał do tych trzech małp. Gdy je pokonałeś, Apmeken odzyskała swoją moc, za co ci bardzo podziękuje i obieca, że rozprawi się ze swoim oprawcą.
24. Zamień jeszcze słówko z małpami i udaj się do Senliten, aby zdać jej raport. Dowiesz się, że czuje ona powrót Apmeken i gdy opowiesz jej całą historią, dosięgnie cię łaska królowej...
Nagroda: 1QP, 50000 Magic XP, 50000 Thieving XP, 40000 Crafting XP, 30000 Construcion XP, Możliwość łączenia amuletów w Cramulet, Nowe połączenie Magic Carpet, Możliwość handlowania w Monkey Colony, Możliwość ulepszania Ava's Accumulator na Ava's Alerter, Możliwość okradania Monkey Knife Fighters, Nowa lokacja w tunelach Kalphite, Możliwość wykonywania mini-zadań związanych z Choco-Ice.
Aby przejść do tabeli z doświadczeniem z wszystkich questów, kliknij tutaj.