Ranged
Ranged jest to umiejętność opartą na atakach dystansowych. Dzięki większemu poziomowi łucznictwa (z ang. Ranged) możemy nosić zbroje coraz bardziej odporne na magię i ataki wręcz, używać lepszych łuków i sztyletów do rzucania.
Łucznictwo na naszym ekranie umiejętności jest oznaczone symbolem łuku ze strzałą.
Łucznictwo w znacznej mierze przeznaczone jest dla graczy p2p (płacących za gre, z ang. pay to play, w skrócie p2p). Mają oni do dyspozycji potężniejsze zbroje ze smoczej skóry (dragonhide), łuki magiczne (magic) i kryształowe (crystal), lotki (darts), bełty (bolts).
Zbroje ze skóry
Gracze f2p (nie płacący za gre, z ang. free to play, w skrócie f2p) mają mało zbroji do wyboru. Wybierać mogą między zbroją ze skóry (leather), którą można nosić od poziomu 1 łucznictwa lub zbroi z utwardzanej skóry. Jest też wersja utwardzanej skóry z ćwiekami (studded). By nosić napierśnik z utwardzanej skóry, potrzeba 1 poziomu łucznictwa i 10 poziomu Obrony (Defence). By nosić napierśnik z ćwiekowanej utwardzanej skóry (Studded Hardleather Body), potrzeba 20 poziomu łucznictwa i 20 poziomu Obrony. By nosić nogawice ćwiekowane, wystarczy 20 poziom łucznictwa.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji ze skóry:
Napierśnik ze skóry
Atak +2 do dystansowych -2 do magicznych
Obrona +8 przecwko pchnięciom, +9 cięciom, +10 miażdżeniom, +4 magicznym, +9 dystansowym
Napierśnik z utwardzanej skóry:
Atak +8 do dystansowych -4 do magicznych
Obrona +12 przeciwko pchnięciom, +15 cięciom, +18 miażdżeniom, +6 magicznym, +15 dystansowym
Nagolenniki ze skóry:
Atak +4 do dystansowych
Obrona +2 przeciwko pchnięciom, +2 cięciom, +1 miażdżeniom
Naramienniki ze skóry
Atak - brak -
Obrona +2 przeciwko cięciom, +1 przeciwko miażdżeniom
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z utwardzanej skóry ćwiekowanej:
Napierśnik:
Atak +8 do dystansowych -4 do magicznych
Obrona +18 przeciwko pchnięciom, +25 cięciom, +22 miażdżeniom, +8 magicznym, +25 dystansowym
Nagolenniki:
Atak +6 do dystansowych -5 do magicznych
Obrona +15 przeciwko pchnięciom, +16 cięciom, +17 miażdżeniom, +6 magicznym, +16 dystansowym
Zbroja z wężowej skóry
Zbroja z wężowej skóry jest kolejną zbroją tylko dla graczy p2p. Jest lekka, ale nie oznacza to, że jest słaba. Zbroja z wężowej skóry może być robiona przez graczy ze skóry węża. Jest to też jedyna zbroja która jest "skompletowana": posiada wszystkie elementy z tego samego rodzaju do założenia przez gracza.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z wężowej skóry:
Bandana
Atak +4 do dystansowych -5 do magicznych
Obrona +2 przeciwko pchnięciom, +4 cięciom, +4 miażdżeniom , +2 magicznym, +2 dystansowym
Napierśnik
Atak +12 do dystansowych -5 do magicznych
Obrona +25 przeciwko pchnięciom, +28 cięciom, +32 miażdżeniom, +15 magicznym, +35 dystansowym
Nagolenniki
Atak +6 do dystansowych -5 do magicznych
Obrona +8 przeciwko pchnięciom, +8 cięciom, +10 miażdżeniom, +4 magicznym, +10 dystansowym
Naramienniki
Atak +6 do dystansowych -5 do magicznych
Obrona +2 przeciwko pchnięciom, +2 cięciom, +2 miażdżeniom, +1 magicznym
Buty
Atak +3 do dystansowych -10 do magicznych
Obrona +1 przeciwko pchnięciom, +1 cięciom, +2 miażdżeniom, +1 magicznym
Zbroja ze smoczej skóry
Wśród zbrój ze smoczej skóry można wyróżnić cztery, od najsłabszej do najlepszej: zieloną (green), niebieską (blue), czerwoną (red) i marzenie każdego łucznika, czarną skórę smoka (black). Do każdej części zbroi jest potrzebny odpowiedni poziom łucznictwa, dodatkowo do napierśników potrzebny jest 40 poziom Defence.
Zbroja z zielonej smoczej skóry jest to jedyna zbroja dostępna dla graczy f2p, przez co jest też najlepsza i najpopularniejsza wśród graczy f2p.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z zielonej smoczej skóry:
Napierśnik
Atak +15 do dystansowych -15 do magicznych
Obrona +40 przeciwko pchnięciom, +32 cięciom, +45 miażdżeniom, +20 magicznym, +40 dystansowym
Nagolenniki
Atak +8 do dystansowych -10 do magicznych
Obrona +22 przeciwko pchnięciom, +16 cięciom, +24 miażdżeniom, +8 magicznym , +22 dystansowym
Naramienniki
Atak +8 do dystansowych - 10 do magicznych
Obrona +3 przeciwko pchnięciom, +2 cięciom, +4 miażdżeniom, +2 magicznym
Zbroja z niebieskiej smoczej skóry jest natomiast pierwszą i najsłabszą zbroją dostępną tylko dla graczy p2p ze zbroi ze smoczej skóry. Nosić ją można dopiero, jak ma się 50 poziom łucznictwa.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z niebieskiej smoczej skóry:
Napierśnik
Atak +20 do dystansowych -15 do magicznych
Obrona +45 przeciwko pchnięciom, +37 cięciom, +50 miażdżeniom, +30 magicznym, +45 dystansowym
Nagolenniki
Atak +11 do dystansowych -10 do magicznych
Obrona +25 przeciwko pchnięciom, +19 cięciom, +27 miażdżeniom, +14 magicznym, +25 dystansowym
Naramienniki
Atak +9 do dystansowych -10 do magicznych
Obrona +4 przeciwko pchnięciom, +3 cięciom, +5 miażdżeniom, +4 magicznym
Zbroja z czerwonej smoczej skóry jest już prawie najlepsza. Nosić je można od 60 poziomu łucznictwa.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z czerwonej smoczej skóry:
Napierśnik:
Atak +25 do dystansowych - 15 do magicznych
Obrona +50 przeciwko pchnięciom +42 cięciom, +55 miażdżeniom, +40 magicznym, +50 dystansowym
Nagolenniki:
Atak +14 do dystansowych -10 do magicznych
Obrona +28 przeciwko pchnięciom, +22 cięciom, +30 miażdżeniom, +20 magicznym, +28 dystansowym
Naramienniki:
Atak +10 do dystansowych - 10 do magicznych
Obrona +5 przeciwko pchnięciom, +4 cięciom, +6 miażdżeniom, +6 magicznym
Zbroja z czarnej smoczej skóry jest najlepszą zbroją dla łucznika. Najlepsza zbroja wymaga jednakże wysokiego poziomu łucznitwa, aż 70.
Statystyki poszczególnych elementów zbroji z czarnej smoczej skóry:
Napierśnik:
Atak +30 do dystansowych, -15 do magicznych
Obrona +55 przeciwko pchnięciom, +47 cięciom, +60 miażdżeniom, +50 magicznym, +55 dystansowym
Nogalenniki:
Atak +17 do dystansowych, -10 do magicznych
Obrona +31 przeciwko pchnięciom, +25 cięciom, +33 miażdżeniom, +28 magicznym, +31 dystansowym
Naramienniki:
Atak +11 do dystansowych, -10 do magicznych
Obrona +6 przeciwko pchnięciom, +5 cięciom, +7 miażdżeniom, +8 magicznym
Łuki, kusze i strzały
Oręż łuczników jest troche mniej rozbudowany, niż wojowników. Nie mamy tu wyboru między rodzajami broni jak maczuga, czy młot. Mamy tu podział, oczywiście oprócz na rodzaje materiału, z którego jest zbudowany łuk, na łuki długie i krótkie. Przy czym zauważyłem, że podczas chęci kupna lub sprzedaży nie mówi się na łuk krótki ,,shortbow'', tylko po prostu ,,bow''. Na łuki długie mówi się po prostu ,,longbow''. Wszystkie łuki są brońmi oburęcznymi, więc nie możemy mieć niczego w drugiej ręce. Inaczej nie możemy nosić łuku.
Na obrazku pokazane są łuki i od którego poziomu łucznictwa można je nosić:
Do każdego łuku potrzebna jest amunicja.
Dla graczy f2p najpotężniejszą możliwą amunicją są strzały adamantytowe (adamant arrow).Można ich używać jedynie na łuku z klonu (maple bow). Strzał mithrilowych (Mithril arrow) można używać na łuku wierzbowym (willow bow) i na potężniejszych łukach. Strzał stalowych (steel arrow) można używać już na łuku dębowym (oak bow). Strzały żelane (iron arrow) można używać już na łuku normalnym (normal bow). Strzały z brązu (bronze arrow) nie mają żadnych ograniczeń. Czyli strzały z brązu i żelaza można użyć na każdym łuku, natomiast nie można umieścić na normalnym łuku strzał np. z adamantytu.
Łuki cisowe (yew bow) i magiczne (magic bow) są dostępne tylko dla graczy p2p. Te łuki nie mają żadnych ograniczeń co do wybieranych strzał. Można używać każdego rodzaju strzał do tych łuków, oprócz tych strzał do łuku ogrowego kompozytowego (composite ogre bow). Można tworzyć łuki ogrowe kompozytowe i strzały "brutal" po ukończeniu questa ,,Zogre Flesh Eaters" Jedynym wyjątkiem jest łuk kryształowy, który nie potrzebuje żadnej amunicji. Wymaga jednak naładowania, co jest kosztowne. Naładować można łuk po ukończeniu zadania Roving Elves u jednego z elfów za odpowiednią opłatą.
Zwykłą kuszę możemy nosić od 1 poziomu łucznictwa. Amunicję do niej możemy kupić w jednym ze sklepów łuczniczych (w Varrock lub Rimmington, na południe od Falador). Bełty do kusz można też zdobyć od potworów. Zdaje się, że wypadają z Goblinów, ale tego nie jestem pewien.
Druga kusza jest dostępna tylko dla graczy p2p. Kusza Dorgeshuun, bo o niej mowa, dostępna jest dla tych graczy którzy ukończyli quest Death to the Dorgrshuun
Zaletą kusz jest to. że kusze są bronią jednoręczną. Dzięki temu możemy nosić w drugiej ręce tarcze.
Oto wszystkie strzały, od wykonanych z brązu do runitowych:
Od strzał zależy tylko ilość zadawanych obrażeń. Im lepsze strzały, tym większe zadawane obrażenia.
Lotki
Co tu dużo mówić. Lotki są bronią dystansową miotaną i nie potrzeba do nich niczego, by je wystrzelić. Podobnie jak kusze, są bronią jednoręczną, dzięki czemu można w drugiej ręce trzymać tarcze.
Wszystkie lotki:
Ćwiczenia
Jednym z problemów początkujących rangerów jest to, że niełatwo jest ćwiczyć rangeda. Zwłaszcza, że potwory raz zaatakowane, zawsze kontratakują. Jednym z elementów, którego początkujący łucznicy nie biorą pod uwage, są przeszkody terenowe, które można wykorzystać.
Poziom 1-10
Tu dobrze jest ćwiczyć albo na goblinach w Goblin Village, chowając się za palisade lub w Varrock Sewers, strzelając do szkieletów. Trzeba się ustawić tam, gdzie jest ta rzeczka, ale tu to lepiej trenować jak znajdzie się ktoś chętny do ćwiczenia na pobliskich skorpionach.
Poziom 11-20
Już zaczynasz być dużym chłopcem. Więc też powinieneś się jakoś zatroszczyć o siebie. Tu przydatne będą dalsze ćwiczenia na goblinach, ale jeśli chcesz spróbować czegoś lepszego, spróbuj zabijać Guard'ów przy zachodnim banku w Varrock, chowając się za barierkę (to tam niedaleko domu Julii z questa Romeo & Juliet).
Poziom 21-30
Teraz powinieneś mieć już coraz lepsze wyposażenie. Zaopatrz się w willow bow i steel arrows. Czas na coś większego. Idziemy do Falador i tam zabijamy White Knighty. Można to robić albo na piętrze, przez kraty w jednym z pokoji lub na parterze, chowając się za stołami i strzelając do zablokowanych rycerzy.
Poziom 31-40
Czas już zstąpić pod ziemie do tych lepszych i silniejszych. Dobrym sposobem na szybkie zdobycie poziomu jest przebiegnięcie przez całą jaskinie, w której znajdują się Ice Gianty i Ice Warriorzy i schować się za skałami. Ice Giant się nie przeciśnie, ale niestety Ice Warrior już tak. Dlatego należy być ostrożnym. Atakujemy tylko Ice Gianty, które jak podejdą do naszej kryjówki, powinny zablokować wejście do niej.
Poziom 41-60
Jesteś już naprawde dużym chłopcem, więc należy ci się coś naprawdę dużego. Lesser demons. Tak samo jak poprzednio możemy się schować, nie będąc narażonymi na ataki demonów. Tu już sugerowałbym pełną zbroje z zielonej skóry smoka, łuk klonowy i stalowe strzały. Ustawiamy się w miejscu, które pokazane jest na screenie i spokojnie atakujemy pojawiające się demony.
Poziom 61+
Na tym lvlu masz już prawie całkowitą swobode. Jeśli jesteś graczem p2p, to mając około 75+ poziom łucznictwa możesz spróbować walczyć z Black Demons. Graczom f2p nie pozostawia się dużego wyboru. Mogą wciąż ćwiczyć na Lesser Demonach lub na Greater Demonach, na 45 poziomie Wilderness.
Doświadczenie z questów
Cała tabela jest dostępna w artykule: doświadczenie z questów.